Inter­na­ti­onale opbouw­missies

Nederland moet loyaal zijn aan haar bondgenoten in internationale samenwerkingen en missies, maar moet altijd haar eigen afwegingen maken. Bij die afwegingen moet mededogen en duurzaamheid voorop staan, niet alleen geopolitieke belangen. Opbouwmissies voor ontwikkelingssamenwerking passen beter bij ons beleid dan militaire missies, zelfs als die ook gericht zijn op opbouw.

We willen het buitenlandse beleid richten op het verminderen van spanningen in de wereld. Het is belangrijk om te onderzoeken wat de diepere oorzaken van conflicten zijn en niet alleen te reageren op het geweld dat daaruit voortkomt. Anders blijven we in een cyclus van geweld vastzitten, waarbij mensen steeds extremere standpunten innemen en daden verrichten.

We moeten de oorzaken van geweld en conflicten aanpakken, en Nederland moet daarbij een rol spelen in plaats van deel te nemen aan militaire missies. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat Nederland niet meedoet aan NAVO-gevechtsmissies. Nederland moet volledige zeggenschap houden over haar eigen krijgsmacht. Bovendien moet de leeftijd waarop onze militairen op missie mogen gaan worden verhoogd van 18 naar 21 jaar.

Bijdragen Moties Vragen Nieuws