Bont uit China

De bontindustrie in China is bijzonder wreed. In China worden niet alleen nertsen en vossen gefokt voor hun bont, maar ook wasbeerhonden, en honden en katten. De verkoop van honden- en kattenbont uit China is gelukkig sinds 2009 verboden in de EU. Andere bontsoorten mogen nog wel hier worden verkocht. Dit bont wordt vaak verwerkt als bontkraag of als randen aan kleding.

Helaas ontbreekt in China elke regelgeving op het gebied van dierenwelzijn en dierenmishandeling komt er in vele vormen voor. De Partij voor de Dieren heeft in de Tweede Kamer al vaak gewezen op het gebrekkige dierenwelzijnsbeleid in China en pleit in de Tweede Kamer om hier rekening mee te houden in contacten met China. De Nederlandse overheid moet strenge eisen stellen aan de import en export van dieren en dierlijke producten, en moet sancties kunnen opleggen als het dierenwelzijn niet voldoet aan de Nederlandse standaard. Daarnaast moet dierenwelzijn een belangrijke voorwaarde worden bij (handels)akkoorden.

Het standpunt Bont uit China is onderdeel van: Mode