Gebruik bont

Bont is een onnodig en wreed modeproduct. In Nederland is de overgrote meerderheid van de bevolking al decennia tegen het gebruik van bont. Desondanks wordt er weer steeds meer bont gedragen in Nederland, vooral verwerkt in kragen op jassen, en worden er in Nederland jaarlijks 9,7 miljoen nertsen vergast en gevild voor hun bont. Gelukkig is er vanaf 2024 een nertsenfokverbod in Nederland.

De Partij voor de Dieren vindt dat dieren geen modeaccessoire zijn en wil het fokken en doden van dieren voor hun vacht verbieden. Daarnaast willen we dat de import en verkoop van alle soorten bont verboden wordt. Zolang de verkoop van bont nog doorgaat wordt op kledingetiketten duidelijk aangegeven of er sprake is van echt bont.

Bont uit China
De Partij voor de Dieren is bekend met de bontindustrie in China en is en blijft verontwaardigd over wreedheden die de dieren wordt aangedaan. Jaarlijks worden, met name in China, zo'n 2 miljoen honden en katten op afschuwelijke wijze gedood voor hun vacht. Een importverbod op honden- en kattenbont werd gelukkig per 1 januari 2009 van kracht. Met de sluiting van een belangrijke afzetmarkt als Europa wordt het in China veel minder aantrekkelijk om honden en katten te vangen, fokken en doden voor hun vacht.

Helaas ontbreekt elke regelgeving in China op het gebied van dierenwelzijn en dierenmishandeling en komt er in vele vormen dierenmishandeling voor. De Partij voor de Dieren heeft in de Tweede Kamer al vaak gewezen op het gebrekkige dierenwelzijnsbeleid in China en pleit in de Tweede Kamer om hiermee rekening te houden in contacten met China.

Het standpunt Gebruik bont is onderdeel van: Mode

Bijdragen Moties Vragen