Vliegtaks
De Partij voor de Dieren is voorstander van een vliegtaks, in lijn met het principe 'de vervuiler betaalt'. Vliegtickets zijn nu veel te goedkoop in verhouding tot de negatieve milieueffecten van vliegverkeer. Daarom wordt de schade door vliegverkeer voortaan in de prijs van vliegtickets verwerkt. Belastingvoordelen voor het vliegverkeer schaffen we af.
De huidige vliegbelasting is veel te laag. Daarom voeren we een progressieve vliegtaks in die hoger is naarmate je vaker vliegt. Er komt een extra vliegbelasting op privéjets. De maatregelen leveren minstens 2,3 miljard euro op, die we ten goede laten komen aan duurzaam vervoer. Ook gaan we belasting heffen op kerosine.
Om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5°C is een sterke krimp van het vliegverkeer vereist, zowel in Nederland als wereldwijd. De luchtvaart en de scheepvaart verliezen daarom hun uitzonderingspositie in het klimaatbeleid. Er komt een forse CO2-belasting die gaat gelden voor alle vervuilende sectoren. De vervuiler betaalt.
Duurzame alternatieven voor het vliegverkeer gaan we nadrukkelijk stimuleren. Internationale treinverbindingen worden goedkoper, sneller en comfortabeler zodat ze ten alle tijden een aantrekkelijkere keuze dan het vliegtuig. De BTW op het openbaar vervoer wordt afgeschaft.
Zie ook onze standpunten over luchtvaart en openbaar vervoer.
Het standpunt Vliegtaks is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 25 januari 2023 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 30 november 2022 Bijdrage Van Raan aan begroting Infrastructuur en Waterstaat 2023
- 30 november 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over de Klimaat- en Energieverkenning en de Klimaatnota
- 7 november 2022 Inbreng SO luchtvaartverdragen
- 12 oktober 2022 Inbreng aan de wijziging van de Wet Luchtvaart
- 15 september 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over vliegveiligheid
- 3 september 2022 Schriftelijke inbreng over de hoofdlijnenbrief Schiphol
- 24 februari 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 12 februari 2022 Schriftelijke inbreng over de uitvoering motie- Vestering en Van Raan over geen stikstofdepositieruimte reserveren voor de uitbreiding van Lelystad Airport
- 8 september 2021 Bijdrage Van Raan aan debat over vliegveiligheid
- 21 december 2022 Motie Van Raan/Kröger over maximaal inzetten voor het realiseren van de krimp van de luchtvaart
- 1 december 2022 Motie Van Raan c.s. over commerciële privévluchten en vervangbare vluchten verbieden en overige privévluchten meetellen bij het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen
- 10 juni 2022 Motie Van Raan/Kröger over het bijhouden van de duurzaamheidsbeloftes van de luchtvaartsector
- 10 juni 2022 Motie Van Raan/Kröger over bij luchthavens handhaven op ontbrekende natuurvergunningen
- 10 juni 2022 Motie Van Raan/Kröger over een plan over de omvang van de energievraag van de lucht- en scheepvaart
- 18 maart 2022 Motie Van Raan en Kröger over het delen van de aan Schiphol medegedeelde referentiesituatie met de Staten-Generaal
- 18 maart 2022 Motie Van Raan en Kröger over een herziene Luchtvaartnota maken met daarin een krimpscenario
- 5 februari 2022 Motie Van Raan over een scenario met een krimpende luchtvaartsector in de Luchtvaartnota
- 12 november 2021 Amendement Van Raan over een hoger tarief in de vliegbelasting
- 8 juli 2021 Motie Van Raan over het uitwerken van een krimpscenario voor de luchtvaartsector
- 2 augustus 2022 Vragen Van Raan over het aantal toegenomen vluchten op Rotterdam The Haque Airport (RTHA)
- 8 februari 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over het bericht 'Luchtvaartonderzoek houdt vliegherrie buiten beeld waarschuwt GGD'
- 24 januari 2022 Vragen Van Raan over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen die mogelijk niet door Schiphol gerapporteerd worden
- 10 augustus 2021 Vragen Van Raan over het bericht ‘Aviation Is as Sustainable Now as It Will Be in Your Lifetime'
- 10 augustus 2021 Vragen Van Esch en Van Raan over het bericht ‘mogelijk meer vluchten met besmette passagiers dan gedacht’
- 4 augustus 2021 Vragen Van Raan over het geven van ‘topprioriteit’ aan de legalisatie van de stikstofvergunning van Lelystad Airport
- 14 juli 2021 Vragen Van Raan over het bericht 'Economie groeit niet door uitbreiding Schiphol - het kost alleen maar geld'
- 2 april 2021 Vragen Van Raan over de noodzaak van een progressieve vliegbelasting voor veelvliegers
- 26 februari 2021 Vragen Van Esch en Van Raan over het bericht ‘Hoekstra: NS zal ‘op termijn’ minder moeten gaan rijden’
- 28 januari 2021 Vragen over reisbeperkingen