Vliegtaks
De Partij voor de Dieren is voorstander van een vliegtaks, in lijn met het principe 'de vervuiler betaalt'. De geïnde gelden zouden ingezet moeten worden voor groene en duurzame projecten. Daarnaast vinden we dat de vrijstelling van belasting op kerosine moet worden afgeschaft. Deze milieuvervuilende subsidie kost de belastingbetaler elk jaar miljarden euro's.
Naast het invoeren van een vliegtaks, dient de overheid alternatieven voor het vliegverkeer nadrukkelijk te stimuleren. Internationale treinverbindingen moeten goedkoper, sneller en comfortabeler en worden daarmee ten alle tijden een aantrekkelijkere keuze dan het vliegtuig.
Zie ook onze standpunten over luchtvaart en openbaar vervoer.
Het standpunt Vliegtaks is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 2 december 2020 Bijdrage Van Raan over de wijziging van de Wet Vliegbelasting
- 2 december 2020 Amendement Van Raan over het verhogen van de vliegbelasting
- 26 november 2020 Inbreng Van Raan bij wetsvoorstel Wijziging van de Wet vliegbelasting
- 25 november 2020 Bijdrage Van Raan over vliegveiligheid
- 18 november 2020 Bijdrage Van Raan aan Begroting I&W (luchtvaart)
- 1 juli 2020 Bijdrage Van Raan aan debat over staatssteun voor KLM
- 19 juni 2020 Bijdrage Van Raan over Luchtvaart en corona
- 21 april 2020 Inbreng PvdD bij schriftelijk overleg over luchtvaart
- 11 maart 2020 Bijdrage Van Raan aan debat over de Wet vliegbelasting
- 17 oktober 2019 Bijdrage Van Raan aan debat over begroting I&W
- 13 januari 2021 Motie Ouwehand over een tijdelijk vliegverbod
- 2 december 2020 Motie Van Raan: hef belasting op kerosine
- 2 december 2020 Motie Van Raan/Laçin: hogere vliegbelasting voor veelvliegers
- 19 november 2020 Motie Van Raan over verminderen van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederlandse luchthavens tot maximaal 300.000 per jaar
- 19 november 2020 Motie Van Raan c.s. over inzetten van burgerpanels bij het overleg over de toekomst van luchthavens
- 19 november 2020 Motie Van Raan over het besluit om Lelystad Airport verder open te stellen niet nemen
- 30 september 2020 Motie Van Esch en Van Raan over OMT-advies voor vliegreizigers uit risicogebieden
- 30 september 2020 Motie Van Esch c.s. over communiceren dat vliegvakanties naar risicogebieden ongewenst zijn
- 23 september 2020 Motie Van Esch/Van Raan over dumptickets naar risicogebieden
- 1 juli 2020 Motie Van Raan toets de KLM-deal middels de Monitor Brede Welvaart
- 17 december 2020 Vragen Kröger, Van Raan c.s. over de stikstofberekeningen Lelystad Airport
- 25 november 2020 Vragen Van Raan over de poging van Twente Airport om zonder vergunning zeer zware vliegtuigen te laten vertrekken
- 22 oktober 2020 Schriftelijke vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) over de toekomst van Groningen Airport Eelde
- 19 augustus 2020 Vragen Van Esch/Van Raan over het actief ontmoedigen van onnodige reizen naar risicogebieden
- 1 juli 2020 Vragen Van Raan over de contradictie tussen de uitspraken van de minister en een stelling van Corendon
- 10 juni 2020 Aanvullende vragen over het basisjaar voor CORSIA
- 9 juni 2020 Vragen over het basisjaar van de CORSIA
- 9 april 2020 Vragen Van Raan over strenge voorwaarden aan staatssteun voor de luchtvaartsector
- 22 oktober 2019 Vragen Van Raan, Laçin en Kröger over de “Correctiebrief op brief Luchtvaart 15 oktober 2019” van de minister van I&W
- 3 oktober 2019 Vragen Van Raan over de alternatieve luchtvaartnota