Uitbreiding luchthavens
De Partij voor de Dieren kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart. Dit is nodig om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid voor mens en dier te krijgen. Korte vluchten worden vervangen door snelle, comfortabele en betaalbare treinverbindingen.
In de praktijk betekent dat we het aantal vliegbewegingen verlagen naar maximaal 300.000 per jaar in 2030. Schiphol en Eindhoven Airport krimpen. Maastricht Aachen Airport breidt niet verder uit. Vliegveld Twente en Lelystad Airport worden niet opengesteld voor commerciële vluchten. Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten.
Zie ook ons algemene standpunt over de luchtvaart.
Het standpunt Uitbreiding luchthavens is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 27 juni 2023 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 5 juni 2023 Inbreng SO Aantallen vluchten zaken- en privéjets Schiphol
- 25 januari 2023 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 30 november 2022 Bijdrage Van Raan aan begroting Infrastructuur en Waterstaat 2023
- 24 november 2022 Inbreng SO Overschrijdingskansen Handhavingspunten Schiphol
- 7 november 2022 Inbreng SO luchtvaartverdragen
- 12 oktober 2022 Inbreng aan de wijziging van de Wet Luchtvaart
- 15 september 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over vliegveiligheid
- 3 september 2022 Schriftelijke inbreng over de hoofdlijnenbrief Schiphol
- 16 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over verduurzaming van de luchtvaart
- 9 februari 2023 Motie Wassenberg/Van Raan over het voorkómen van de inzet van stikstofrechten voor een natuurvergunning door Schiphol Group
- 21 december 2022 Motie Van Raan/Kröger over maximaal inzetten voor het realiseren van de krimp van de luchtvaart
- 21 december 2022 Motie Van Raan c.s. over bij de beoordeling van de kosteneffectiviteit ook kijken naar de baten
- 21 december 2022 Motie Van Raan over nog deze week de ZZS-gegevens van Schiphol opeisen
- 5 december 2022 Motie Kröger/Van Raan over voorkomen dat Schiphol Group boerderijen opkoopt voor stikstofruimte
- 5 december 2022 Motie Van Raan c.s. over geen geld meer besteden om de Schiphol Group te helpen aan een natuurvergunning waarbij meer stikstofuitstoot wordt toegestaan
- 7 juli 2022 Motie Kröger/Van Raan over RTHA mededelen dat een door de omgeving gedragen proces een voorwaarde is voor besluiten over de toekomst van de luchthaven
- 7 juli 2022 Motie Van Raan over geen luchthavenverkeersbesluit voor Rotterdam the Hague Airport vaststellen tot er een krimpscenario is uitgewerkt
- 7 juli 2022 Motie Van Raan over op zijn minst voorkomen dat genoemde luchthavens meer vluchten uit gaan voeren of vluchten overnemen van Schiphol
- 23 juni 2022 Motie Ouwehand c.s. over lelystad Airport definitief niet openen
- 2 augustus 2023 Vragen Van Raan over (mogelijke) begrenzing Natuurvergunning Schiphol op 44 miljoen passagiers
- 19 juni 2023 Vragen Boutkan en Van Raan over het bericht 'Regeringstoestel PH-GOV voor het eerst op Groningen Airport Eelde'
- 29 maart 2023 Vragen Van Raan en Vestering over het groot baanonderhoud Schiphol
- 3 februari 2023 Vragen Vestering en Van Raan over de door Schiphol en Rijkswaterstaat opgekochte ‘stikstofruimte’ ten goede laten komen aan de natuur en daarmee de Europese natuurbeschermingswet naleven
- 11 november 2022 Vragen Van Raan en Vestering over de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 en de natuurvergunning hiervoor
- 30 augustus 2022 Vragen Van Raan over het bericht dat heel Schiphol sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf is
- 2 augustus 2022 Vragen Van Raan over het aantal toegenomen vluchten op Rotterdam The Haque Airport (RTHA)
- 15 februari 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over de Zembla uitzending over de uitstoot van giftige stoffen op Schiphol
- 8 februari 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over het bericht 'Luchtvaartonderzoek houdt vliegherrie buiten beeld waarschuwt GGD'
- 24 januari 2022 Vragen Van Raan over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen die mogelijk niet door Schiphol gerapporteerd worden
- 30 september 2021 Partij voor de Dieren steekt spaak in het wiel van Lelystad Airport
- 10 maart 2021 PvdD wil Kamer terugroepen van reces wegens Lelystad Airport
- 16 april 2020 Alleen staatssteun als KLM grenzen klimaat, leefomgeving en veiligheid gaat respecteren
- 18 februari 2020 Kamervragen over afschot tientallen dieren rond Airport Groningen
- 26 september 2019 'Halfhartige' aanpak veehouderij gaat natuur niet redden
- 18 juli 2019 Roep om krimp luchtvaart steeds sterker
- 19 juni 2019 'Stoelriemen vast, de daling is ingezet'
- 21 mei 2019 Partij voor de Dieren brengt grenzen aan luchtvaart stap dichterbij
- 29 maart 2019 Van Raan: 'Rammelend onderzoek naar botsingen met vogels moet over'
- 4 november 2018 PvdD moet flyeractie tegen Lelystad Airport staken op last van Marechaussee