Minder vliegen, meer treinen
Onze idealen
- De trein wordt de aantrekkelijkste manier van internationaal reizen onder de 1200 kilometer. Nederland zet in op betaalbare, duurzame en snelle treinverbindingen binnen Europa, met directe verbindingen tussen belangrijke steden. Er komen meer internationale nachttreinen. De autotrein wordt geherintroduceerd. Er komen meer fietsstandplaatsen in de trein.
- De luchtvaart krijgt een omvang die past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart. Dat betekent dat het aantal vliegbewegingen wordt verlaagd naar maximaal 300.000 per jaar in 2030.
- Er komt een forse CO2 -belasting die gaat gelden voor alle vervuilende sectoren. De lucht- en scheepvaart verliezen hun uitzonderingspositie.
- Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft. We voeren een vliegtaks in die hoger is naarmate je vaker vliegt. Er komt een extra vliegbelasting op privéjets. De maatregelen leveren minstens 2,3 miljard euro op, die we ten goede laten komen aan duurzaam vervoer.
- Steunmaatregelen voor de luchtvaart komen ten goede aan de transitie naar duurzame vervoerssectoren, onder andere de omscholing van personeel.
Nederland zet in op een stevige krimp van de luchtvaart op alle Nederlandse vliegvelden. Dit is nodig om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid voor mens en dier te krijgen. Korte vluchten worden vervangen door snelle, comfortabele en betaalbare treinverbindingen.
-
Staatssteun voor KLM
De Partij voor de Dieren is tegen de miljardensteun die is uitgedeeld aan KLM. Vanwege de klimaatcrisis moet de uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk naar beneden. Investeringen in fossiele bedrijven zijn de gestrande bezittingen van de toekomst. De regering had ambitieuze klimaatvoorwaarden moeten stellen aan de lening aan KLM, maar heeft dat niet gedaan. Zowel het kabinet als de directie van KLM weigeren zich voor te bereiden op de onvermijdelijke krimp van de luchtvaart. Daarmee brengen ze zelf de toekomst van KLM in gevaar. De lening aan KLM dreigt bovendien nooit meer terugbetaald te worden. In de praktijk komt de lening aan KLM neer op een blanco cheque op kosten van het klimaat en de belastingbetaler. Dat kan de Partij voor de Dieren niet steunen.
Het standpunt Minder vliegen, meer treinen is onderdeel van: Schoon milieu en krachtig klimaatbeleid
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 30 mei 2022 Bijdrage Van Raan aan derde incidentele suppletoire begroting inzake aandelenemissie Air France-KLM
- 25 mei 2022 Inbreng schriftelijk overleg - Derde incidentele suppletoire begroting inzake aandelenemissie Air France-KLM
- 19 november 2021 Inbreng SO Staatsdeelnemingen
- 8 september 2021 Bijdrage Van Raan aan debat over vliegveiligheid
- 21 december 2022 Motie Van Raan c.s. over uitspreken dat het onwenselijk is dat de rechtsbescherming zo eenzijdig uitpakt
- 21 december 2022 Motie Van Raan/Kröger over maximaal inzetten voor het realiseren van de krimp van de luchtvaart
- 14 april 2021 Motie Van Raan: krimp luchtvaart naar max. 300.000 vliegtuigbewegingen per jaar
- 7 maart 2023 Vragen Van Raan over het bericht: Campaigners urge EU to rethink green investment label for aviation
- 3 maart 2023 Vragen Van Raan over het bericht ‘Megaclaim gloort in slepend arbeidsgeschil bij de KLM’
- 28 februari 2023 Vragen Van Raan over het gelijkwaardigheidscriteria in de Wet Luchtvaart
- 14 juli 2021 Vragen Van Raan over het bericht 'Economie groeit niet door uitbreiding Schiphol - het kost alleen maar geld'
- 8 april 2021 Vragen Van Raan over de KLM Flight Academy in de context van een krimpende luchtvaart
- 2 april 2021 Vragen Van Raan over de noodzaak van een progressieve vliegbelasting voor veelvliegers