Krimp luchtvaart
De Partij voor de Dieren kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart. Dit is nodig om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid voor mens en dier te krijgen. Korte vluchten worden vervangen door snelle, comfortabele en betaalbare treinverbindingen.
In de praktijk betekent dat we het aantal vliegbewegingen verlagen naar maximaal 300.000 per jaar in 2030. Schiphol en Eindhoven Airport krimpen. Maastricht Aachen Airport breidt niet verder uit. Vliegveld Twente en Lelystad Airport worden niet opengesteld voor commerciële vluchten. Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten.
Om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5°C is een sterke krimp van het vliegverkeer vereist, zowel in Nederland als wereldwijd. De luchtvaart en de scheepvaart verliezen daarom hun uitzonderingspositie in het klimaatbeleid. Er komt een forse uniforme en effectieve CO2-belasting die gaat gelden voor alle vervuilende sectoren. De vervuiler betaalt.
De negatieve milieueffecten van vliegverkeer worden voortaan in de prijs van vliegtickets verwerkt. Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft. We voeren een vliegtaks in die hoger is naarmate je vaker vliegt. Er komt een extra vliegbelasting op privéjets. De maatregelen leveren minstens 2,3 miljard euro op, die we ten goede laten komen aan duurzaam vervoer.
Na krimp van de luchtvaart, zien we weer vaker blauwe luchten en wordt de lucht die we inademen weer fris en gezond. Het vliegverkeer is niet alleen één van de steeds grotere veroorzakers van klimaatverandering, maar zorgt ook voor veel luchtvervuiling en geluidsoverlast, waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt aangetast. Bovendien veroorzaken veel vluchten over dichtbevolkte gebieden veiligheidsrisico’s voor omwonenden. Door te kiezen voor een krimp van de luchtvaart, verminderen we de uitstoot van o.a. broeikasgassen, (ultra-)fijnstof, stikstof en geluidsoverlast.
Nederland werkt actief aan het bevorderen van betaalbare, duurzame en snelle internationale treinverbindingen. De trein wordt de aantrekkelijkste manier van internationaal reizen onder de 1200 kilometer. Nederland zet in op betaalbare, duurzame en snelle treinverbindingen binnen Europa, met directe verbindingen tussen belangrijke steden. Er komen meer internationale nachttreinen. De autotrein wordt geherintroduceerd. Er komen meer fietsstandplaatsen in de trein.
Steunmaatregelen voor de luchtvaart worden gebruikt om de sector sterk te verduurzamen. Er komt een breed om- en herscholingsprogramma voor beroepen waar in de toekomst (veel) minder behoefte aan is, bijvoorbeeld in de luchtvaartindustrie, de fossiele industrie en de vleessector.
De Partij voor de Dieren wil zo snel mogelijk een einde maken aan de jacht, zo ook de jacht rond vliegvelden. Rond vliegvelden worden daarom voortaan geen landbouwgewassen verbouwd die ganzen aantrekken, maar weides met zonnepanelen of gewassen die voor ganzen onaantrekkelijk zijn. Zonnepanelen op gebouwen, terreinen en langs snelwegen bij vliegvelden worden de norm.
In de Tweede Kamer is en blijft de Partij voor de Dieren dé aanjager in het kantelen van het luchtvaartdebat. Steeds meer mensen zijn voorstander van een kleinere luchtvaartsector.
Het standpunt Krimp luchtvaart is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 25 januari 2023 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 30 november 2022 Bijdrage Van Raan aan begroting Infrastructuur en Waterstaat 2023
- 30 november 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over de Klimaat- en Energieverkenning en de Klimaatnota
- 24 november 2022 Inbreng SO Overschrijdingskansen Handhavingspunten Schiphol
- 7 november 2022 Inbreng SO luchtvaartverdragen
- 12 oktober 2022 Inbreng aan de wijziging van de Wet Luchtvaart
- 15 september 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over vliegveiligheid
- 7 september 2022 Inbreng SO onderzoek naar het halen in 2030 van de WHO-advieswaarden voor luchtkwaliteit
- 3 september 2022 Schriftelijke inbreng over de hoofdlijnenbrief Schiphol
- 16 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over verduurzaming van de luchtvaart
- 9 februari 2023 Motie van Wassenberg en Van Raan over bij de handel in stikstofvergunningen de betrokken mestproductierechten innemen en doorhalen
- 9 februari 2023 Motie van Wassenberg en Van Raan over op de kortst mogelijke termijn grenswaarden voor zeer zorgwekkende stoffen opnemen in alle luchthavenbesluiten
- 9 februari 2023 Motie van Wassenberg en Van Raan over het voorkómen van de inzet van stikstofrechten voor een natuurvergunning door Schiphol Group
- 21 december 2022 Motie Van Raan c.s. over uitspreken dat het onwenselijk is dat de rechtsbescherming zo eenzijdig uitpakt
- 21 december 2022 Motie Van Raan/Kröger over maximaal inzetten voor het realiseren van de krimp van de luchtvaart
- 21 december 2022 Motie Van Raan over uitspreken dat de bijdrage van de luchtvaart aan de klimaatcrisis een bijdrage levert aan onveiligheid
- 21 december 2022 Motie Van Raan c.s. over bij de beoordeling van de kosteneffectiviteit ook kijken naar de baten
- 21 december 2022 Motie Van Raan over nog deze week de ZZS-gegevens van Schiphol opeisen
- 5 december 2022 Motie Kröger/Van Raan over voorkomen dat Schiphol Group boerderijen opkoopt voor stikstofruimte
- 5 december 2022 Motie Van Raan c.s. over geen geld meer besteden om de Schiphol Group te helpen aan een natuurvergunning waarbij meer stikstofuitstoot wordt toegestaan
- 7 maart 2023 Vragen Van Raan over het bericht: Campaigners urge EU to rethink green investment label for aviation
- 3 maart 2023 Vragen Van Raan over het bericht ‘Megaclaim gloort in slepend arbeidsgeschil bij de KLM’
- 28 februari 2023 Vragen Van Raan over het gelijkwaardigheidscriteria in de Wet Luchtvaart
- 3 februari 2023 Vragen Vestering en Van Raan over de door Schiphol en Rijkswaterstaat opgekochte ‘stikstofruimte’ ten goede laten komen aan de natuur en daarmee de Europese natuurbeschermingswet naleven
- 23 november 2022 Vragen Van Raan over de gebrekkige antwoorden aangaande stikstof
- 11 november 2022 Vragen Van Raan en Vestering over de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 en de natuurvergunning hiervoor
- 30 augustus 2022 Vragen Van Raan over het bericht dat heel Schiphol sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf is
- 25 augustus 2022 Vragen Van Raan over de gigantische klimaateffecten van privéjachten en privévliegtuigen
- 2 augustus 2022 Vragen Van Raan over het aantal toegenomen vluchten op Rotterdam The Haque Airport (RTHA)
- 15 februari 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over de Zembla uitzending over de uitstoot van giftige stoffen op Schiphol
- 30 september 2021 Partij voor de Dieren steekt spaak in het wiel van Lelystad Airport
- 18 september 2021 Minister probeert met list natuurvergunning voor Lelystad Airport te ritselen
- 10 maart 2021 PvdD wil Kamer terugroepen van reces wegens Lelystad Airport
- 13 augustus 2020 'Ontmoedig onnodige pretvluchten naar risicogebieden'
- 16 april 2020 Alleen staatssteun als KLM grenzen klimaat, leefomgeving en veiligheid gaat respecteren
- 11 maart 2020 Partij voor de Dieren wil forse verhoging vliegbelasting
- 18 februari 2020 Kamervragen over afschot tientallen dieren rond Airport Groningen
- 18 juli 2019 Roep om krimp luchtvaart steeds sterker
- 19 juni 2019 'Stoelriemen vast, de daling is ingezet'
- 21 mei 2019 Partij voor de Dieren brengt grenzen aan luchtvaart stap dichterbij