Krimp luchtvaart
Om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C is een sterke krimp van het vliegverkeer vereist, zowel in Nederland als wereldwijd. Investeringen in de groei van luchthavens zijn daarom uit den boze en bovendien volledig overbodig.
Het is een fout signaal dat de luchtvaartsector zich buiten het klimaatakkoord van Parijs wist te lobbyen. De luchtvaart is ondertussen hard op weg om alle klimaatinspanningen van andere sectoren ongedaan te maken. De luchtvaartsector is niet in staat gebleken om eigenhandig haar CO2-uitstoot te beperken. Daarom is het tijd dat de luchtvaartsector (evenals de scheepvaart) wordt onderworpen aan ambitieuze en afdwingbare CO2-reductiedoelstellingen. Een sterke krimp van het aantal vliegbewegingen is daarbij onvermijdelijk.
De werkelijke kosten van reizen moeten in de prijs worden doorberekend: de vervuiler betaalt. De negatieve milieueffecten van vliegverkeer moeten in de prijs van vliegtickets worden verwerkt. Nederland moet deze accijns zelf invoeren en deze ook bepleiten in de Europese Unie.Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, moeten worden afgeschaft. Op vluchten naar en vanuit Europa zou nu al op vrij eenvoudige wijze een CO2-belasting kunnen worden geheven. De Partij voor de Dieren is er voor om daar zo snel mogelijk afspraken over te maken met andere Europese landen. Met betrekking tot intercontinentale vluchten moet eerst de macht van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) worden doorbroken, omdat deze in de praktijk een schadelijke luchtvaartgroeiagenda voert. Nederland zou hierin de leiding moeten nemen en hoeft niet op andere landen te wachten om te beginnen met het beperken van de CO2-uitstoot in de luchtvaartsector.
Naast het invoeren van een vliegtaks, dient de overheid alternatieven voor het vliegverkeer nadrukkelijk te stimuleren. Treinverbindingen in Europa moeten goedkoper, sneller en comfortabeler met directe verbindingen tussen belangrijke steden en worden zo een meer aantrekkelijke keuze dan het vliegtuig.
Rond vliegvelden worden geen landbouwgewassen verbouwd die ganzen aantrekken, maar weides met zonnepanelen of gewassen die voor ganzen onaantrekkelijk zijn.
Zonnepanelen op gebouwen, terreinen en langs snelwegen bij vliegvelden worden de norm.
Het standpunt Krimp luchtvaart is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 13 januari 2021 Bijdrage Ouwehand aan coronadebat
- 8 januari 2021 Bijdrage Van Raan over verplichte coronatesten voor reizigers
- 21 december 2020 Bijdrage aan SO over Ontwikkelingen m.b.t. Covid-19 in het Verenigd Koninkrijk
- 2 december 2020 Bijdrage Van Raan over de wijziging van de Wet Vliegbelasting
- 2 december 2020 Amendement Van Raan over het verhogen van de vliegbelasting
- 26 november 2020 Inbreng Van Raan bij wetsvoorstel Wijziging van de Wet vliegbelasting
- 25 november 2020 Bijdrage Van Raan over vliegveiligheid
- 18 november 2020 Bijdrage Van Raan aan Begroting I&W (luchtvaart)
- 10 november 2020 Inbreng voor het schriftelijk overleg duurzaamheidskader biogrondstoffen
- 29 oktober 2020 Bijdrage Van Raan SO Internationaal personenverkeer en corona
- 21 januari 2021 Motie Van Esch/Ouwehand c.s. over een tijdelijk vliegverbod voor niet-noodzakelijke reizen vanuit alle landen
- 13 januari 2021 Motie Ouwehand over een tijdelijk vliegverbod
- 7 januari 2021 Motie Van Raan/Van Esch over een tijdelijk vliegverbod voor niet-noodzakelijke reizen
- 2 december 2020 Motie Van Raan: hef belasting op kerosine
- 2 december 2020 Motie Van Raan/Laçin: hogere vliegbelasting voor veelvliegers
- 19 november 2020 Motie Van Raan over verminderen van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederlandse luchthavens tot maximaal 300.000 per jaar
- 19 november 2020 Motie Van Raan c.s. over inzetten van burgerpanels bij het overleg over de toekomst van luchthavens
- 19 november 2020 Motie Van Esch en Van Raan over vakantiereizen naar het Caribische deel van het Koninkrijk ontmoedigen
- 19 november 2020 Motie Van Raan over het besluit om Lelystad Airport verder open te stellen niet nemen
- 15 oktober 2020 Motie Van Esch en Van Raan over een tijdelijk vliegverbod
- 21 januari 2021 Vragen Van Raan/Wassenberg over de natuurvergunning van Groningen Airport Eelde
- 15 januari 2021 Vragen Van Raan/Kröger over luchtvaart en corona
- 17 december 2020 Vragen Kröger, Van Raan c.s. over de stikstofberekeningen Lelystad Airport
- 16 december 2020 Vragen over een overvol Schiphol
- 3 december 2020 Vragen Van Raan over Maastricht Aachen Airport
- 25 november 2020 Vragen Van Raan over de poging van Twente Airport om zonder vergunning zeer zware vliegtuigen te laten vertrekken
- 22 oktober 2020 Schriftelijke vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) over de toekomst van Groningen Airport Eelde
- 28 augustus 2020 Vragen over de teststraat op Schiphol
- 19 augustus 2020 Vragen Van Esch/Van Raan over het actief ontmoedigen van onnodige reizen naar risicogebieden
- 1 juli 2020 Vragen Van Raan over de contradictie tussen de uitspraken van de minister en een stelling van Corendon
- 13 augustus 2020 'Ontmoedig onnodige pretvluchten naar risicogebieden'
- 16 april 2020 Alleen staatssteun als KLM grenzen klimaat, leefomgeving en veiligheid gaat respecteren
- 11 maart 2020 Partij voor de Dieren wil forse verhoging vliegbelasting
- 18 februari 2020 Kamervragen over afschot tientallen dieren rond Airport Groningen
- 18 juli 2019 Roep om krimp luchtvaart steeds sterker
- 19 juni 2019 'Stoelriemen vast, de daling is ingezet'
- 21 mei 2019 Partij voor de Dieren brengt grenzen aan luchtvaart stap dichterbij