Aankoop aandelen AirFrance-KLM door Staat

De Partij voor de Dieren vindt het onverantwoord om, in een tijd waarin alle zeilen moeten worden bijgezet om klimaatdoelstellingen bereikbaar te houden, 744 miljoen euro uit te geven aan de luchtvaartsector door een fors belang te nemen in AirFrance-KLM. Een sector die tegen alle klimaatdoelstellingen in de CO2-uitstoot laat groeien en juist zou moeten krimpen.
Het is alsof de Nederlandse Staat op het einde van het kolentijdperk, nog even flink investeert in mijnen.

In plaats van bijna 750 miljoen euro te steken in alternatieven van vervoer, bijvoorbeeld op Schiphol, blijft KLM weinig renderende transitreizigers lokken met goedkope, belastingvrije kerosine.
Met deze investering houdt de Nederlandse Staat dus actief een tak van industrie in de lucht die vanuit het belang van klimaat, leefomgeving en veiligheid zo snel mogelijk zou moeten krimpen.

Het standpunt Aankoop aandelen AirFrance-KLM door Staat is onderdeel van: Klimaat- en milieubeleid Vervoer