Vragen Van Raan/Van Esch over het gevolgde en te volgen protocol bij Corona repa­tri­ë­rings­vluchten uit niet-brand­haarden


Indiendatum: apr. 2020

Vragen van de leden Van Raan en Van Esch (PvdD) aan de ministers van I&W, VWS en Buitenlandse Zaken over het gevolgde en te volgen protocol bij Corona repatriëringsvluchten uit niet-brandhaarden.

1. Kunt u bevestigen dat de beelden die te zien zijn via Schipholwatch.nl [1], vlucht KL812 betreffen, op weg van Kuala Lumpur naar Schiphol en daar op 11 april om 07.00 uur verwacht werd? Zo nee, hoe zit het dan?

2. Kunt u aangeven hoeveel passagiers en bemanning aan boord van het betreffende vliegtuig waren en op welke wijze het RIVM maatregelen met betrekking tot ‘voldoende bescherming bieden aan cabinepersoneel’[2] zijn toegepast?

3. Deelt u de mening dat een langdurig verblijf in de beperkte ruimte die een vliegtuig biedt, met een groter aantal passagiers dan de RIVM normen normaal toestaan een reëel besmettingsgevaar oplevert voor de passagiers, de bemanningsleden, personeel dat werkzaam is op Schiphol en de volksgezondheid? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke nieuwe maatregelen overweegt u dan?

4. Overweegt u (andere) quarantainemaatregelen of -voorschriften voor Corona repatriëringsvluchten uit niet-brandhaarden, zo ja, hoe gaan deze eruit zien?

5. Hoe verhoudt het protocol van de repatriëringsvluchten zich met het protocol dat gebruikt wordt voor de vluchten van arbeidsmigranten[3], met name op het gebied van handhaving van de 1,5 meter regel?

[1] https://twitter.com/SchipholWa...

[2] https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/reizen-van-en-naar-het-buitenland

[3] https://www.ed.nl/eindhoven/vo...

Indiendatum: apr. 2020
Antwoorddatum: 12 mei 2020

Vragen van de leden Van Raan en Van Esch (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Buitenlandse Zaken over het gevolgde en te volgen protocol bij coronarepatriëringsvluchten uit niet-brandhaarden (ingezonden 14 april 2020).

Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Buitenlandse Zaken (ontvangen 12 mei 2020).

Vraag 1, 2, 3

Kunt u bevestigen dat de beelden die te zien zijn via Schipholwatch.nl, vlucht KL812 betreffen, op weg van Kuala Lumpur naar Schiphol en dat deze vlucht daar op 11 april om 7.00 uur verwacht werd?1 Zo nee, hoe zit het dan? Kunt u aangeven hoeveel passagiers en bemanning aan boord van het betreffende vliegtuig waren en op welke wijze RIVM-maatregelen met betrekking tot «voldoende bescherming bieden aan cabinepersoneel» zijn toegepast?2 Deelt u de mening dat een langdurig verblijf in de beperkte ruimte die een vliegtuig biedt, met een groter aantal passagiers dan de RIVM-normen normaal toestaan een reëel besmettingsgevaar oplevert voor de passagiers, de bemanningsleden, personeel dat werkzaam is op Schiphol en de volksge-zondheid? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke nieuwe maatregelen overweegt u dan?

Antwoord 1, 2, 3

Ik kan niet onafhankelijk bevestigen dat de beelden die via Schipholwatch.nl te zien zijn, inderdaad de genoemde vlucht uit Kuala Lumpur betreffen. Wel kan ik bevestigen dat op 11 april een repatriëringsvlucht uit Kuala Lumpur is aangekomen op Schiphol, met daarin 285 passagiers en 13 bemanningsleden, waarvan 9 cabine crew aan boord. De geldende internationale richtlijnen en regelgeving met betrekking tot de luchtvaartsector zijn daarbij nageleefd. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft op 26 maart jl. richtlijnen uitgebracht voor het management van cabineperso-neel in relatie tot de uitbraak van het coronavirus. EASA beveelt luchtvaart-maatschappijen onder meer aan om alle niet-essentiële interactie tussen cabinepersoneel en passagiers zoveel als praktisch haalbaar te beperken om het risico op besmetting door en van passagiers te reduceren. EASA heeft deze richtlijnen kenbaar gemaakt bij alle Europese maatschappijen.3 Mede op basis hiervan hebben luchtvaartmaatschappijen een groot aantal maatregelen genomen. Het RIVM concludeert dat er duidelijke richtlijnen beschikbaar zijn en dat de risico’s op een besmetting van vliegend personeel beperkt worden door onder andere goede ventilatie en luchtfiltersystemen in vliegtuigen. Het RIVM geeft daarnaast aan dat maximale spreiding van passagiers dient te worden nagestreefd. Dit beperkt contact tussen passagiers onderling tijdens vluchten tot een minimum. Het RIVM heeft geen norm gesteld voor het aantal passagiers dat is toegestaan. Mijn beeld is dat de richtlijnen van het RIVM en EASA worden gerespecteerd door de luchtvaartmaatschappijen. Het contact tussen cabinepersoneel en passagiers wordt beperkt door alleen noodzakelijke handelingen uit te voeren waardoor onder meer de service aan de passagiers is aangepast. Ook worden bemanningsleden uitgerust met beschermende middelen zoals mondkapjes en handschoentjes. In aanvulling op de richtlijnen aan de luchtvaartmaatschappijen geldt sinds 17 april 2020 dat reizigers uit hoog-risicogebieden voor vertrek een verklaring in moeten vullen met vragen over gezondheidsklachten die passen bij COVID-19. Indien geen gezondheidsverklaring kan worden getoond omdat de passagier klachten heeft die passen bij COVID-19, zal de toegang tot de vlucht moeten worden ontzegd. Daarnaast krijgen reizigers uit hoog-risicogebieden het dringende advies om 14 dagen quarantaine in acht te nemen na aankomst in Nederland. Op dit moment overweegt het kabinet geen nieuwe maatregelen, maar we monitoren de situatie nauwlettend.

Vraag 4
Overweegt u (andere) quarantainemaatregelen of -voorschriften voor coronarepatriëringsvluchten uit niet-brandhaarden? Zo ja, hoe gaan deze eruitzien?

Antwoord 4
De repatriëringsvluchten in het kader van het convenant Bijzondere Bijstand Buitenland worden uitgevoerd conform dezelfde richtlijnen en regelgeving als andere commerciële vluchten. Ook voor deze vluchten geldt het beleid zoals toegelicht in het antwoord op vragen 1, 2 en 3.

Vraag 5
Hoe verhoudt het protocol van de repatriëringsvluchten zich met het protocol dat gebruikt wordt voor de vluchten van arbeidsmigranten, met name op het gebied van handhaving van de 1,5 meterregel?4

Antwoord 5
Ook voor het uitvoeren van commerciële vluchten met bijvoorbeeld arbeids-migranten geldt dat deze worden uitgevoerd conform dezelfde richtlijnen en regelgeving als andere commerciële vluchten. Ook voor deze vluchten geldt het beleid zoals toegelicht in het antwoord op vragen 1, 2 en 3.

Interessant voor jou

Vragen Ouwehand over snel verslechterende situatie voor dieren in veehouderij als gevolg van coronacrisis

Lees verder

Vragen Wassenberg over injecties met giftige bestrijdingsmiddelen in eikenbomen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer