Dieren­art­sen­praktijk voor minima

De Partij voor de Dieren is voorstander van dierenartsenpraktijken voor minima.

Door de economische crisis wordt steeds meer bezuinigd op noodzakelijke of preventieve zorg voor huisdieren. Deze trend neemt zorgelijke contouren aan waarbij de gezondheid van huisdieren verslechtert. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde heeft geconstateerd dat een bezoek aan de dierenarts wordt uitgesteld totdat een dier er ernstig aan toe is. Het komt zelfs voor dat eigenaren hun dier moeten laten inslapen, omdat ze uit kostenoverwegingen hun huisdier niet kunnen laten behandelen.

In Rotterdam is in 2006 de eerste dierenartsenpraktijk voor minima geopend. De Dierenbescherming Rijnmond wil deze groep mensen en dieren de helpende hand bieden. Huisdierenbezitters die zich kunnen legitimeren en kunnen aantonen dat zij een uitkering hebben, kunnen van deze praktijk gebruik maken. Door steun van de Dierenbescherming Rijnmond en diverse sponsoren kunnen de tarieven laag gehouden worden. Ook in Amersfoort zit een dierenkliniek waar huisdiereigenaren met een laag inkomen terecht kunnen.

De Partij voor de Dieren pleit ervoor dat er meer dierenartsenpraktijken voor minima worden gerealiseerd.

Het standpunt Dierenartsenpraktijk voor minima is onderdeel van: Huisvesting en verzorging van gezelschapsdieren

Plaats dieren­artsen en dier­ver­zorgers op lijst met vitale beroepen

De Partij voor de Dieren wil dat de lijst met vitale beroepen wordt uitgebreid met dierenartsen en dierverzorgers. Tweede Kamerlid Frank Wassenberg heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan de betreffende bewindspersonen. “Het is ontzettend belangrijk dat deze mensen naar hun werk kunnen blijven gaan. De dieren zijn tenslotte afhankelijk van hen”, aldus Wassenberg. In het kader van de best...

Moties Vragen