PvdD & onder­wijs­ex­perts: duur­zaamheid verbe­teren door verbinding


5 april 2016

Een duurzame samenleving begint op school. Maar slechts een klein gedeelte van de onderwijsinstellingen is systematisch met duurzaamheid bezig. De vraag vanuit het onderwijs en het aanbod van initiatieven gericht op duurzaamheid weten elkaar nog onvoldoende te vinden. Dit stellen betrokkenen, maatschappelijke organisaties, onderzoekers en ondernemers tijdens het rondetafelgesprek, dat de Partij voor de Dieren heeft georganiseerd. De PvdD wil dat het kabinet de verbinding tussen de verschillende initiatieven en onderwijsinstellingen verbetert.

Groene denktank Het Groene Brein heeft de stand van zaken van duurzaamheid in het onderwijs geïnventariseerd. Aanleiding hiervoor is een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren, die de regering oproept duurzaamheid een integraal onderdeel van het lespakket te maken. Het Groene Brein concludeert dat er in Nederland te weinig aansluiting is tussen onderwijs en de uitdagingen van morgen.

De Partij voor de Dieren is tijdens een rondetafelgesprek in gesprek gegaan over deze conclusie met verschillende experts uit onderwijsinstellingen, wetenschap, jongerenorganisaties en ondernemers. Het belang van duurzaam onderwijs is opgenomen in het klimaatakkoord dat dit jaar werd afgesloten in Parijs.

De sprekers zijn unaniem in hun zorg dat er onvoldoende verbinding is tussen de verschillende initiatieven gericht op duurzaamheid in het onderwijs en onderwijsinstellingen. Volgens Antoine Heideveld, directeur van het Groene Brein, betekent dit dat er relatief makkelijk succes geboekt kan worden; namelijk door deze verbinding mogelijk te maken. PvdD-Kamerlid Frank Wassenberg wil dat het kabinet zich inzet om vraag vanuit het onderwijs en aanbod van verschillende initiatiefnemers beter te laten aansluiten, bijvoorbeeld door inzet van een kennismakelaar.

Duurzame initiatieven
Tijdens de hoorzitting zijn verschillende van dit soort initiatieven gepresenteerd. Zo hebben Ties Mouwen van de Young Club of Rome en Thijs Struijk van de Groene Generatie hun projectplan gepresenteerd waarin lokale kennismakelaars vraag en aanbod verbinden. Arjanne Lagendijk van NMCX Centrum voor Duurzaamheid weet onderwijsinstellingen te verbinden met de buurt.

Andere inspirerende initiatieven zijn IKcircuLEER, waarbij VMBO-leerlingen een handelingsperspectief krijgen door ze te leren te onderzoeken. Gerben de Vries, lid van de Duurzame Pabo, en Josefine Rook voorzitter van de Student voor Morgen hebben getoond hoe rankingsystemen onderwijsinstellingen kunnen helpen te verduurzamen. Ook heeft Gerben de Vries met collega’s een kant en klaar lespakket ontwikkeld voor onderwijzers. Wietse van der Werf heeft zijn unieke initiatief Sea Ranger Service gepresenteerd, waarin werkloze jongeren in een bootcamp van een aantal weken klaargestoomd worden om als zeebeschermer aan de slag te gaan.