Kamer: pak omzeilen nee/nee-sticker aan


9 september 2015

De Tweede Kamer wil dat het omzeilen van nee/nee-stickers wordt aangepakt. Een Kamermeerderheid steunde dinsdag een motie in die de sluiproute van quasi-adressering ‘aan de bewoners van’ moet blokkeren.

Bedrijven en organisaties mogen geen ongeadresseerd reclamedrukwerk laten bezorgen bij mensen met een nee/nee- of nee/ja-sticker op de brievenbus. Deze regel wordt echter omzeild door bedrijven die hun reclamedrukwerk quasi-adresseren met ‘aan de bewoners van dit-en-dat adres’. Zo krijgen mensen die niet gediend zijn van ongevraagd drukwerk toch regelmatig reclame en catalogi in hun brievenbus. Een motie van Tweede Kamerlid Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) die het kabinet oproept werk te maken van het aanpakken van deze sluiproute werd vandaag gesteund door een Kamermeerderheid van SP, GroenLinks, PvdA, D66, ChristenUnie, SGP, 50PLUS en Groep Kuzu/Öztürk.

Esther Ouwehand: “Veel mensen willen niet worden lastiggevallen met reclame, of kiezen er bewust voor het milieu te ontlasten door een nee/nee-sticker op hun brievenbus te plakken. Dan is het op z’n zachtst gezegd nogal storend dat bedrijven deze keuze niet respecteren, en via een sluiproute alsnog hun reclame op de deurmat laten ploffen. Ik ben blij dat de Tweede Kamer dit erkent en wil dat het omzeilen van de nee/nee-sticker aangepakt wordt.

Gratis verstrekken nee/nee-stickers
Ook een motie van Ouwehand die het kabinet oproept om met gemeenten in gesprek te treden over stimulering van het gebruik van nee/nee- of nee/ja-stickers, werd vandaag aangenomen door de Tweede Kamer. Esther Ouwehand riep hiertoe op om zo de grote milieudruk die ongeadresseerd reclamedrukwerk met zich meebrengt te beperken. Jaarlijks wordt 34 kilo ongeadresseerd reclamedrukwerk per huishouden verspreid.

De Partij voor de Dieren ziet het liefst dat we overstappen op een opt-in-systeem, waarbij burgers geen ongeadresseerd reclamedrukwerk ontvangen, tenzij zij hierom hebben gevraagd. Zo’n systeem geldt al voor digitale communicatie. Het kabinet wil echter vasthouden aan het huidige opt-out-systeem, waarbij burgers het drukwerk automatisch in hun brievenbus krijgen, tenzij zij zelf actie ondernemen om met een nee/nee-sticker duidelijk te maken dat zij dit niet willen. Ouwehand wijst erop dat de keuze van de overheid voor een opt-out-systeem een grotere betrokkenheid van gemeenten vraagt om de ongewenste verspreiding van reclamedrukwerk terug te dringen. Dat kan bijvoorbeeld door de opt-out actief te faciliteren. Ouwehand heeft daarom de regering opgeroepen in overleg te treden met gemeenten om het gebruik van nee/nee-stickers beter te faciliteren.

Bekijk hier de video van Esther Ouwehand's in debat over de nee/nee-stickers:

Wij staan voor:

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief