Bijdrage Partij voor de Dieren spoed­debat Varkenstrans­porten


15 oktober 2007

Voorzitter. Weer twee diertransportschandalen binnen twee weken. Als varkens gestapeld moesten worden, dan waren ze wel vierkant. De aangehouden recidiverende diertransporteur denkt ondanks deze fysieke onmogelijkheid, dat varkens toch echt het beste als een soort stellingkasten tegen elkaar aangestapeld moeten worden, voor hun eigen bestwil en welzijn zegt ie. En niet alleen hij….

Onbegrijpelijk dat de Bond van Veehandelaren (NBHV) en de NVV de transporteur de hand boven het hoofd houden en stellen dat de man weet wat ie doet, al dertig jaar lang. Nou, voorzitter, nu de sector zo reageert op dit schandelijk wangedrag van de diertransporteur, dan moeten ons ernstig zorgen maken. Het toont eens te meer aan dat de mensen die betrokken zijn bij diertransport zichzelf een brevet van onbekwaamheid hebben bezorgd. Als ik alleen al de persberichten van de sector lees dan blijkt dat zij géén idee heeft wat de normen zijn of zouden moeten zijn voor diervriendelijk vervoer.

Het daadkrachtig optreden van de minister om de 100% klepcontrole weer in te voeren na de diertransportschandalen, bleek achteraf niet meer dan een mediastunt. Lopend aan de leiband van de agrarische lobby werd haar besluit teruggedraaid. Ondanks alle ophef van de afgelopen weken en de aanhoudende diertransportschandalen, meent de veehandel door te kunnen gaan met hun business as usual. En voelt zij zich vrij om zelfs de overheid in de verdachtenbank te kunnen plaatsen door te stellen dat de overheid onterechte aanhoudingen verricht.

Het is onverantwoord om het lot van dieren in de handen te leggen van de handel. Ik verzoek de minister de 100% klepcontrole alsnog in te stellen.

Kan de minister overigens uitleggen waarom zij de 100% klepcontrole zoals vanuit de transportverordening is verplicht, niet heeft ingevoerd en daarmee niet voldoet aan de Europese regels?

Kan de minister hier de toezegging doen dat zij per direct bij deze recidiverende transporteur de vergunning intrekt en alle vrachtwagens van dit bedrijf aan de ketting zal leggen?

Voorzitter. Twee weken geleden heb ik gesproken met landbouwcommissaris Fischer Boel. Zij en haar ambtsgenoot Kyprianou maken zich ernstig zorgen over de kwaliteit, de afstanden en de duur van de transporten van levende dieren. De moordende concurrentie om tegen zo laag mogelijke kosten zoveel en zo snel mogelijk dieren te transporteren, is daar debet aan. Kyprianou heeft de ambitie om de maximale transporttijden sterk terug te dringen. Dit zou Nederland als grootste exporteur van levende dieren serieus moeten nemen, maar niets lijkt minder het geval.

Kan de minister toezeggen dat zij op het thema diertransporten vooruit wil lopen in Europa en binnen een half jaar zelf met ambitieuze voorstellen komt om duur en de lengte van transporten van levende dieren drastisch terug te dringen?

Tot slot, voorzitter, zijn wij van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.