Statiegeld uitbreiden

Zwerfafval is een wereldwijd probleem. In Nederland komt veel zwerfafval terecht in de natuur, in beken en rivieren en uiteindelijk in de Noordzee. Zo vervuilt een steeds grote hoeveelheid plastic en afval onze natuur en onze zeeën en oceanen.

De Partij voor de Dieren wil zwerfafval en plastic soep in oceanen tegengaan bij de bron: door een verbod op wegwerpplastics en door het gebruik van verpakkingsmateriaal terug te dringen. En waar nog wel plastic wordt gebruikt, moet dat gerecycled zijn. Ook willen wij het huidige statiegeldsysteem uitbreiden, waarbij ook op frisdrankblikjes en kleine flesjes statiegeld wordt geheven. Statiegeld helpt: in landen waar statiegeld op blikjes en plastic wordt geheven vind je ze nauwelijks meer terug op straat of in het milieu.

Maar in Nederland slagen supermarkten en de verpakkingsindustrie er al jaren in om de invoering van statiegeld op flesjes en blikjes tegen te houden. De Partij voor de Dieren wil dat niet langer de belangen van de industrie centraal staan, maar het terugdringen van zwerfafval. Daarom zijn wij vóór statiegeld op flesjes en blikjes.

Het standpunt Statiegeld uitbreiden is onderdeel van: Klimaat- en milieubeleid