‘Verbied urenlange trans­porten met kalfjes’


PvdD vindt dat minister moet ingrijpen

10 juli 2023

De Partij voor de Dieren vindt dat demissionair minister Adema van LNV in actie moet komen om een einde te maken aan de voortdurende mishandeling van piepjonge kalfjes tijdens transporten uit Ierland naar Nederland. “Wanneer is het genoeg en maakt u eindelijk een einde aan de import van kalfjes?”, legt Eva Akerboom de minister voor in Kamervragen.

Adema zou om te beginnen een einde moeten maken aan de langeafstandstransporten die soms wel vijftig uur kunnen duren, vindt Akerboom. “We horen nu al vijf kabinetten lang dat Nederland de duur van diertransporten wil beperken tot maximaal acht uur. Maar er gebeurt nog altijd niets. De kalversector importeert zelfs steeds méér kalfjes uit Ierland. Er wordt gewoon niet doorgepakt.”

De Partij voor de Dieren stelt de vragen naar aanleiding van een onderzoek, uitgevoerd door dierenrechtenorganisaties, naar de gruwelijke reis van piepjonge kalfjes uit Ierland naar kalvermesterijen in Nederland. Het leverde vreselijke beelden op van ernstige dierenmishandeling op zogenaamde Franse ‘rustplaatsen’ waar kalfjes worden geschopt, geslagen met stokken en peddels en worden voortgesleept aan hun staart, oren en benen. Akerboom: “De slechts enkele weken oude kalfjes zijn nog compleet afhankelijk van melk maar worden toch op langeafstandstransporten gezet waarbij ze ruim 30 uur onderweg zijn zonder melk te krijgen. Dat is een zeer ernstige overtreding van de Europese regels die voorschrijven dat kalfjes na 9 uur moeten kunnen drinken.”

Kalfjes zouden volgens een recent wetenschappelijk rapport van de Europese voedsel- en warenautoriteit tot een leeftijd van 5 weken sowieso niet op transport mogen. Deze jonge dieren zijn kwetsbaar en vatbaarder voor ziektes omdat hun weerstand dan nog niet optimaal werkt. Ook kunnen ze onderweg niet goed drinken. “Metalen bijtnippels zijn ongeschikt voor piepjonge kalfjes om uit te drinken”, zegt Akerboom. “Het is wreed en onverantwoord om kalfjes nog langer bloot te stellen aan deze ellende. Nederland is de grootste importeur van Ierse kalfjes en heeft hierin een zware verantwoordelijkheid. Duitsland heeft de minimale leeftijd voor transport van jonge kalfjes in 2021 al verhoogd naar 28 dagen. We vinden dat de minister dit voorbeeld moet volgen.”

Loze beloftes van de sector

De Nederlandse kalversector beloofde in 2019 om langeafstandstransporten af te bouwen en topimporteur VanDrie Group beloofde om vóór 2026 te stoppen met de import van kalveren uit Oost-Europa en Ierland naar Nederland. “Van deze beloften is tot nu toe helemaal niets te zien”, stelt Akerboom. “Integendeel. De import van Ierse kalfjes is tussen 2019 en 2022 zelfs gestegen van bijna 80.000 naar 94.000 kalfjes en eerder dit jaar bleek dat ook in 2023 de import van Ierse kalfjes niet is verminderd, maar bijna is verdubbeld.”

Daarom vindt Akerboom het de hoogste tijd dat de minister ingrijpt. “We weten al jaren dat het onontkoombaar is dat het aantal dieren in de Nederlandse veehouderij fors moet krimpen. Een makkelijke eerste stap is het stoppen met de import van kalfjes. Ongeveer de helft van de hier geslachte kalfjes komt uit het buitenland, terwijl meer dan 90 procent van het kalfsvlees weer verpakt de grens over gaat en wij hier met een stikstof- en mestprobleem blijven zitten. Niemand heeft hier iets aan, behalve kalfsvleesproducent de VanDrie Group.”

Wij staan voor:

Gerelateerd nieuws

Partij voor de Dieren wil onderzoek naar doodgeschoten wolf in Wapse

Was de bescherming van de schapen voldoende op orde? Was er echt sprake van acuut gevaar? Is het wolvenprotocol wel opgevolgd...

Lees verder

Partij voor de Dieren publiceert wetsvoorstel dat ecocide strafbaar stelt

Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, wordt het beschadigen van ecosystemen snel strafbaar in Nederland. Kamerlid Lammer...

Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste landelijke nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief