Vega­nisten starten campagne tegen melklobby


26 april 2005

Met het openstellen van de website www.zuiveloffline.nl maakt de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) een start met een anti-zuivelcampagne. Op de website worden allerlei minder bekende, negatieve aspecten van het zuivelgebruik voor mens, dier en milieu belicht. Daarnaast worden plantaardige alternatieven gegeven voor zuivel.

De NVV acht een anti-zuivelcampagne hard nodig. De met subsidie doordrenkte reclamecampagne van de zuivelindustrie tracht het publiek aan te zetten tot het nog vaker consumeren van zuivelproducten. Door deze jarenlange campagne associëren mensen melk onterecht met gezondheid. De invloed van zuivel op de gezondheid wordt door tal van doktoren en wetenschappers minder positief bevonden dan de zuivelindustrie het laat voorkomen. Deze week nog besteedde TROS Radar aandacht aan wetenschappelijke inzichten rond de negatieve kanten van zuivelconsumptie. De uitzending is hier terug te kijken.

In Nederland is de grote afname van melkproducten direct te relateren aan de dieronvriendelijke mestkalverenindustrie. Kalfjes zijn ‘restproducten’ van de melkindustrie. Vooral de mannelijke kalfjes eindigen in het vleescircuit of gaan op internationaal transport om elders vetgemest te worden. De NVV heeft hierover een speciale brochure ontwikkeld met de titel ‘Oude koeien bestaan niet’. Deze brochure is in te zien en te bestellen via de campagne-website.

"De enigen die daadwerkelijk zouden mogen ‘schreeuwen om zuivel’, zoals dat in de pro-zuivelcampagne wordt genoemd, zijn de pasgeboren kalfjes, die op de melkveehouderijen standaard bij hun moeders worden weggehaald," aldus Tatjana Visak, woordvoerster van de NVV. "Bovendien bestaan er voldoende plantaardige en gezondere alternatieven voor zuivelproducten, die tegenwoordig in bijna iedere supermarkt verkrijgbaar zijn."

Bron: Nederlandse Vereniging voor Veganisme

Website: www.veganisme.org

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief