PINK! protes­teert tegen kerst­bood­schap Albert Heijn


17 december 2007

Grootgrutter zet vegetariërs in de kou tijdens feestdagen

Albert Heijn, de supermarkt die doorgaans het breedste assortiment vegetarische producten heeft, heeft zich verslikt in de kerstgedachte. De boodschap “vrede op aarde” die zou kunnen opklinken uit het vegetarische schap, heeft het verloren van “vreten op aarde”.

Terwijl steeds meer consumenten zich willen bezinnen op hun consumptiepatroon tijdens de kerstdagen, heeft Albert Heijn een fors deel van het vegetarische assortiment uit de schappen verbannen om plaats te maken voor luxe kant-en-klare vleesgerechten. Albert Heijn weet dat vleesvervangers een marktgroei van 25% per jaar doormaken, maar kiest er toch voor vegetariërs op een houtje te laten bijten tijdens het kerstdiner.

Kennelijk heeft AH de term “parttime vegetariër” niet goed begrepen en denkt Albert Heijn vegetariërs rond de kerst over te kunnen halen bij uitzondering vlees te eten. De marktbeweging is een omgekeerde: vleeseters besluiten steeds vaker één of meer dagen géén vlees te eten.

PINK!, de jongeren organisatie van de Partij voor de Dieren, roept Albert Heijn op het assortiment vleesvervangers niet te verkleinen, maar juist te vergroten. Vlak voor de feestdagen heeft Albert Heijn een groot deel van het vleesvervangende assortiment uit de schappen gehaald. In de plaats daarvan komt er bio-industrie vlees te liggen. Via een e-mailactie roept PINK! Albert Heijn op het assortiment vleesvervangers nog voor de kerst te vergroten. Ook zal PINK! op zaterdag 22 december vegetarische hotdogs uitdelen aan de klanten van de Albert Heijn in Haarlem.

Ook in de kersteditie van Allerhande zijn vrijwel alleen recepten met vlees te vinden. Er staat slechts één vegetarisch recept in het blad. Volgens de website van Albert Heijn moeten hun producten geproduceerd worden met aandacht voor dier en milieu. Het vervangen van vleesvervangers door bio-industrie vlees druist volledig in tegen deze waarden.

Juist de feestdagen zijn bij uitstek een geschikt moment om stil te staan bij de herkomst van vlees. Albert Heijn stelt zich op als een soort kiloknaller in het luxere segment.

De e-mailactie van PINK is te vinden op www.ahwatmaakjemenu.nl

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief