PINK!: 5.000 AH klant­pro­testen binnen twee dagen


19 december 2007

Amsterdam, 19 december 2007 - Albert Heijn heeft in nog geen twee dagen tijd al 5.000 protestmails van klanten ontvangen tegen het rantsoeneren van vegetarische artikelen in de aanloop naar de feestdagen. Albert Heijn probeert het protest nog te bagatelliseren door te stellen dat slechts 9 van de 43 vegetarische producten tijdelijk uit het schap gehaald zouden zijn, maar zal dat niet kunnen volhouden bij een zo massale klantenopstand als waarvan nu sprake is. Vegetariërs en vleesverlaters die zich melden bij PINK! voelen zich zeer in de steek gelaten door Albert Heijn, die laat zien weinig begrip te hebben voor de gevoelens van de klanten, door te reageren via een afstandelijke standaardmail.

Om ruimte te maken voor 'mondvermaakjes' als (onverdoofd gecastreerde) varkenshaas met katenspek en peperroomsaus, eendenborst a l'orange, ovenklare hertengebraad met champignontapenade en hazenbiefstuk met speculaaskruiden en peertjes, heeft Albert Heijn het vegetarisch assortiment tot een minimum teruggebracht, zodat klanten die geen vlees eten misgrijpen tijdens de kerstinkopen.

PINK!, de jongerenorganisatie van Partij voor de Dieren roept via een e-mailactie Albert Heijn op om het assortiment vleesvervangers niet te verkleinen maar nog voor de kerst te vergroten. De e-mailactie is afgelopen maandag gestart en in nog geen twee dagen tijd hebben ruim 5.000 klanten van Albert Heijn de protestmail verzonden. Op zaterdag 22 december zal PINK! vegetarische hotdogs uitdelen aan de klanten van Albert Heijn in Haarlem.
Ook in de kersteditie van Allerhande zijn vrijwel alleen recepten met vlees te vinden. Er staat slechts één vegetarisch recept in het blad. Volgens de website van Albert Heijn moeten hun producten geproduceerd worden met aandacht voor dier en milieu. Het vervangen van vleesvervangers door bio-industrie vlees druist volledig in tegen deze waarden.

Juist de feestdagen zijn bij uitstek een geschikt moment om stil te staan bij de herkomst van vlees. Albert Heijn stelt zich op als een soort kiloknaller in het luxere segment.

De e-mailactie van PINK is te vinden op www.ahwatmaakjemenu.nl

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief