Na motie Thieme controle dier­trans­porten eindelijk weer in over­heids­handen


28 januari 2014

Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer gisteren laten weten dat zij het toezicht- en controlesysteem van de diertransportsector (QLL) niet langer meer erkent en de verantwoordelijkheid voor het toezicht en de controle op diertransporten weer geheel in overheidshanden neemt. Jarenlange zelfregulering van de vlees- en veesector leidde tot gebrekkig toezicht en ernstig dierenleed tijdens diertransporten. De regering voert nu eindelijk de motie van Marianne Thieme uit die de regering in 2011 al verzocht het toezicht weer over te dragen aan de overheid. In de Kamer was brede steun voor de motie.

Jaarlijks gaan er miljoenen dieren in vrachtwagens de grens over. De transporten gaan regelmatig gepaard met ernstig dierenleed. Dieren staan vaak meer dan acht uur lang in overvolle wagens zonder voedsel of water. Regelgeving om de dieren te beschermen wordt slecht nageleefd en er is de afgelopen jaren drastische bezuinigd op het overheidstoezicht.

Voormalig staatssecretaris Bleker legde de verantwoordelijkheid voor het toezicht op diertransporten bij de vleessector. In 2011 is het QLL (Quality systems Livestock Logistics) opgericht, een sectororganisatie die het transport van dieren moest controleren. Er volgden aanzienlijk minder controles door de Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA), de controle-instantie van de overheid. Sindsdien stapelen gevallen van ernstig dierenleed tijdens transporten zich op.

Partij voor de Dieren maakt al jaren bezwaar tegen de zelfcontrole die niet blijkt te werken. Zij pleit voor meer onaangekondigde controles op slachthuizen en diertransporten door de overheid. Ook maakt de partij zich sterk voor een maximale transportduur van twee uur. Op verzoek van Marianne Thieme droeg de Kamer de regering in 2011 al op het toezicht op de transporten weer geheel in overheidshanden te nemen.

Thieme: “Zelfregulering binnen de diertransportsector blijkt structureel niet te werken. De Kamer is duidelijk geweest: de overheid moet doen waar ze voor is, namelijk normstelling, controle en handhaving. Snelheidscontroles leg je ook niet in handen van automobilisten zelf. We zijn blij dat het toezicht eindelijk weer terugkomt bij de overheid en zullen ons blijven inzetten om het gesleep met dieren te stoppen”.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief