Bijdrage Van Esch over de ontwik­ke­lingen rondom het coro­na­virus


22 september 2020

Voorzitter,

Afgelopen week 13.000 nieuwe besmettingen. De cijfers zijn alarmerend. Het coronavirus is terug van nooit echt weg geweest.

Vanmiddag werd bekend dat de reguliere zorg in een ziekenhuis in Leiden weer wordt afgeschaald.

We bevinden ons aan het begin van de tweede golf. De Partij voor de Dieren vraagt zich af hoe het kabinet het tweede hoofdstuk van de crisis aan wil pakken.

Blijft het voorlopig bij de maatregelen van afgelopen vrijdag?

Welke maatregelen worden overwogen indien het aantal besmettingen toch blijft oplopen? En wanneer is dat punt voor het kabinet bereikt?

Voorzitter, massaal testen en contacten traceren betekent vrijheid. De noodzaak ervan om een tweede lockdown te voorkomen, staat buiten kijf.

Daarom is het zo zorgwekkend dat het kabinet - juist op dit punt - de zaakjes niet op orde heeft.

Dat er fouten worden gemaakt tijdens een crisis is evident.

Dat het kabinet nog steeds beleid moet maken met beperkte kennis, ook daar hebben we begrip voor.

Maar de afgelopen week zijn er meerdere berichten naar buiten gekomen die het vertrouwen in het kabinetsbeleid snel doen afnemen.


Vanaf juni kan iedereen worden getest, beloofde minister de Jonge. Inmiddels kunnen zeker 10.000 mensen per dag geen coronatest krijgen.

Mensen moeten 10 dagen in thuisquarantaine zonder te weten of ze besmet zijn. Al die tijd staat hun leven en dat van mensen in hun directe omgeving stil.

Het kabinet eist – terecht – dat mensen niet met klachten naar buiten gaan en zich beter aan de thuisquarantaine houden.

Maar deze basisregel druist in tegen de menselijke natuur.

Dus moet je als overheid zorgen voor snel testen, snel de uitslag, zodat we door kunnen met ons leven.

Volgens het kabinet kan niet iedereen worden getest, omdat de besmettingen sneller oplopen dan verwacht.

Hoe is dit mogelijk? Had het kabinet dan geen plan B?

Als we iets hebben geleerd is dat het virus zich onvoorspelbaar gedraagt.

"Maar er is sprake van een wereldwijd tekort aan testmateriaal!" zegt het kabinet dan.

Dat verklaart niet waarom Nederland het veel slechter doet dan Europese buurlanden. Wat kunnen Denemarken, Duitsland en Luxemburg wel, wat wij niet kunnen?

Gravende journalisten lieten zien dat het kabinet grote testlabs onnodig lang buiten de deur heeft gehouden.

Was het kabinet dan niet doordrongen van de noodzaak tot massaal opschalen van het testen? Is dat de reden dat Nederland nu achter de feiten aanloopt?

En dan mijn laatste vraag over dit onderwerp, voorzitter.

Zitten we binnenkort in een tweede lockdown, omdat de overheid het testbeleid niet op orde heeft? Hoe gaat het kabinet dát uitleggen? Graag een reactie.

Voorzitter, dan de mondkapjesrichtlijn voor de ouderenzorg. Die blijkt op drijfzand te berusten.

Ouderen en zorgmedewerkers dachten dat ze veilig waren, maar zijn misleid.

De richtlijn was niet volledig gebaseerd op veiligheid, maar ook op tekorten.

Van een wetenschappelijke onderbouwing van de eerdere richtlijn, ontbreekt ieder spoor.

Heeft het RIVM zich mee laten slepen door de politiek?

Of heeft het kabinet het RIVM onder druk gezet, om de zaken zo op te schrijven dat ze politiek handig uitkomen? Graag een reactie.

Als klap op de vuurpijl, werd de richtlijn eind augustus stilzwijgend aangepast.

Voorzitter, wie gaf de opdracht die richtlijn aan te passen, en waarom werd daar geen ruchtbaarheid aan gegeven?


Voorzitter, mijn laatste - maar niet minder belangrijke - onderwerp.

Als we minister de Jonge moeten geloven, is er begin 2021 waarschijnlijk een vaccin.

De minister presenteert een zeer onzekere toekomst als een zekerheid. En dat is niet voor het eerst.

Het kabinet moet zich niet blind staren op een vaccin.

Er zijn een heleboel dingen die je kunt doen om de samenleving weerbaarder te maken tegen virussen.

Een van die dingen wordt het kabinet keer op keer op een presenteerblaadje aangeboden.

Artsen, medisch specialisten, en afgelopen week ook wethouders van drie grote steden[1] roepen de overheid op de leiding te nemen in het tegengaan van overgewicht en diabetes.

Zeker nu door corona juist mensen met overgewicht vaker op de IC terechtkomen.

Zij zeggen: elke dag dat er geen suikertaks is, is een dag te laat.

We accepteren at niet enzullen straks een motie indienen voor de suikertaks.


[1] https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2349199-elke-dag-dat-er-geen-suikertaks-is-is-een-dag-te-laat.html

Interessant voor jou

Inbreng schriftelijk overleg over de Algemene Vergadering van de VN

Lees verder

Bijdrage Van Esch over Nationale Omgevingsvisie (NOVI)

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer