Kamer­vragen aan de ministers van VWS en OCW over voor­lichting aan scho­lieren over dier­proeven door de farma­ceu­tische industrie


Indiendatum: apr. 2008

Vragen van het lid Ouwehand aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over voorlichting aan scholieren over dierproeven door de farmaceutische industrie

  1. Bent u bekend met de informatiemap “Proefdieren en dierproeven. Alles wat je altijd al wilde weten over proefdieren en dierproeven in Nederland” van Solvay Pharmaceuticals b.v.?
  2. Hoe beoordeelt u de inhoud van de informatiemap, die gericht is op scholieren vanaf groep 7 en 8 in het basisonderwijs?
  3. Bent u op de hoogte van de ontwikkeling van voorlichtingsmateriaal over dierproeven voor scholieren door de farmaceutische industrie? Zo ja, kunt u aangeven welke materialen zoal worden ontwikkeld en op welke wijze deze worden verspreid? Zo neen, bent u bereid hiertoe een inventarisatie uit te voeren?
  4. Wat is uw mening over de ontwikkeling van voorlichtingsmateriaal over dierproeven voor scholieren door de farmaceutische industrie?
  5. Kunt u aangeven of voorlichtingsmateriaal over dierproeven dat is ontwikkeld door de farmaceutische industrie op scholen wordt gebruikt als lesmateriaal? Zo ja, op welke schaal en hoe verhoudt dit zich tot de Beroepscode voor Biologen ? Zo neen, bent u bereid hiertoe een inventarisatie te verrichten?

(1) http://www.solvaypharmaceuticals.nl/contacts/voorlichtingsmateriaal/0,,58349-3-0,00.htm
(2) https://www.partijvoordedieren.nl/content/view/148//Fractie/view/kamervragen/363

Indiendatum: apr. 2008
Antwoorddatum: 15 jun. 2008

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het antwoord op de vragen van het Kamerlid Ouwehand van uw Kamer inzake voorlichting aan scholieren over dierproeven door de farmaceutische industrie. De vragen zijn gericht aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en hebben vooral betrekking op voorlichtingsmateriaal gericht op de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Ik beantwoord de vragen in plaats van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, omdat het basisonderwijs in mijn portefeuille zit.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070819150


De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,


Sharon A.M. Dijksma


Antwoorden op de schriftelijke vragen van het Kamerlid Ouwehand van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden d.d. 28 april 2008 kenmerk 2070819150)

1 Vraag: Bent u bekend met de informatiemap “Proefdieren en dierproeven. Alles wat je altijd al wilde weten over proefdieren en dierproeven in Nederland” van Solvay Pharmaceuticals b.v.?
Antwoord: Ja

2 Vraag: Hoe beoordeelt u de inhoud van de informatiemap, die gericht is op scholieren vanaf groep 7 en 8 in het basisonderwijs?
Antwoord: Wij beoordelen informatiemappen van bedrijven niet, ook niet als die zijn gericht op leerlingen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Als de scholen van deze leerlingen betrokken zijn bij de verspreiding van dit materiaal, dan beoordelen zij de kwaliteit van het materiaal en of de verspreiding voldoet aan de gedragsregels uit het convenant sponsoring.

3 Vraag: Bent u op de hoogte van de ontwikkeling van voorlichtingsmateriaal over dierproeven voor scholieren door de farmaceutische industrie? Zo ja, kunt u aangeven welke materialen zoal worden ontwikkeld en op welke wijze deze worden verspreid? Zo neen, bent u bereid hiertoe een inventarisatie uit te voeren?
Antwoord: Het Nationaal Informatiecentrum voor Leermiddelen (NICL) inventariseert leermiddelen. In de leermiddelendatabase van het NICL is geen voorlichtingsmateriaal over dierproeven opgenomen dat door de farmaceutische industrie is ontwikkeld. Wij zien geen noodzaak om een dieper gaande inventarisatie uit te voeren naar voorlichtingsmateriaal over dierproeven dat door de farmaceutische industrie is ontwikkeld.

4 Vraag: Wat is uw mening over de ontwikkeling van voorlichtingsmateriaal over dierproeven voor scholieren door de farmaceutische industrie?
Antwoord: Het is toegestaan om voorlichtingsmateriaal over dierproeven voor scholieren te ontwikkelen.

5 Vraag: Kunt u aangeven of voorlichtingsmateriaal over dierproeven, dat is ontwikkeld door de farmaceutische industrie, op scholen wordt gebruikt als lesmateriaal? Zo ja, op welke schaal, en hoe verhoudt dit zich tot de Beroepscode voor biologen? Zo neen, bent u bereid hiertoe een inventarisatie te verrichten?
Antwoord: Wij kunnen niet aangeven of door de farmaceutische industrie ontwikkeld voorlichtingsmateriaal over dierproeven wordt gebruikt als lesmateriaal op scholen, en zo ja op welke schaal; zie ook het antwoord op vraag 3. Anders dan in het voortgezet onderwijs werken er in het basisonderwijs over het algemeen geen biologen. De Beroepscode voor biologen spoort deze beroepsgroep aan om de eigenwaarde van het individuele dier te overdenken en te respecteren door o.m. dierproeven te verfijnen, te verminderen en te vervangen. Deze aansporing conflicteert overigens niet met de keuzevrijheid van scholen ten aanzien van onderwijsleermateriaal omdat het maken van dergelijke keuzen ook kritische zin veronderstelt. Wij zien geen noodzaak om een inventarisatie uit te voeren naar de schaal waarop door de farmaceutische industrie ontwikkeld voorlichtingsmateriaal over dierproeven wordt gebruikt als lesmateriaal op scholen.

Interessant voor jou

Kamervragen aan de ministers van Justitie en VWS over handhaving en sanctionering rondom de Wet op de dierproeven

Lees verder

Kamervragen aan de ministers van VWS over het verbod op dierproeven voor cosmetica en de implementatie van REACH

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer