Duurzaam onderwijs op basis- en middelbare school
De basis voor een duurzame en gezonde samenleving wordt al op school gelegd. Om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen garanderen moeten leraren goed worden opgeleid en moeten zij een salaris krijgen dat past bij het belangrijke werk dat zij doen. De onderwerpen duurzaamheid, voedsel, natuur- en milieueducatie en dierenwelzijn zijn de pijlers van de omslag naar een duurzame samenleving die nog deze generatie moet plaatsvinden. Deze kennisgebieden moeten een vast onderdeel worden van het lespakket op basisschool en in het voortgezet onderwijs. Ook in de opleiding van leraren wordt hier adequaat aandacht aan besteed. Kinderen leren als verantwoordelijke burgers om te gaan met de aarde, al haar bewoners en haar schaarse grondstoffen. Concreet betekent het ook dat kinderen de kans krijgen zelf voedsel te telen, zoals in een schooltuin. Ze leren waar hun eten vandaan komt en wat gezonde voeding is. Bij een gezond leven horen verder ook schoolzwemmen en sportlessen.
Basisscholen en middelbare scholen moeten lessen aanbieden in mediawijsheid waarin scholieren leren om te gaan met internet en andere media. Ook filosofie moet opgenomen worden in het standaard curriculum, en er moet meer tijd komen voor kunst en drama.
Met name het vak economie is aan een grondige herziening toe en dient nadrukkelijk rekening te houden met de ecologische schuld die we opbouwen door onze economische activiteiten. Het vak economie dient uit te gaan van de ecologische grenzen van de enige aardbol waar we op leven. De huidige curriculumherziening is daarvoor een uitgelezen kans.
Het standpunt Duurzaam onderwijs op basis- en middelbare school is onderdeel van: Onderwijs
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 2 november 2022 Inbreng Update lerarenstrategie primair en voortgezet onderwijs
- 1 april 2022 Schriftelijke inbreng over de Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport Raad
- 15 december 2021 Inbreng SO Nationaal Programma Onderwijs: voortgang najaar 2021
- 25 januari 2021 Bijdrage Van Raan aan het notaoverleg “Onderwijs en corona VIII, funderend onderwijs, leraren en examens”
- 13 oktober 2020 Bijdrage Van Raan aan debat over de begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2021
- 19 februari 2020 Bijdrage Van Raan aan debat over leraren
- 2 oktober 2018 Bijdrage PvdD aan SO Bijgestelde onderzoekskaders van de Inspectie van het Onderwijs
- 14 april 2022 Motie Van Esch c.s. over grijze gebieden in de huidige regelgeving wegnemen zodat kindermarketing alleen nog toegestaan wordt voor producten uit de Schijf van Vijf
- 18 november 2021 Motie over het schrappen van de bezuinigingen in het hoger onderwijs
- 14 juni 2021 Motie over een gezamenlijke aanpak tegen laaggeletterdheid
- 25 februari 2021 Motie over deelcertificaatkandidaten in vso en vavo minimaal twee jaar toegang geven tot de duimregeling
- 25 januari 2021 Motie over het nationaal programma onderwijs na corona: maatwerk en investeringen
- 17 oktober 2020 Motie Van Raan over kinderen beschermen tegen lobby van de fossiele industrie en de vee-industrie
- 17 oktober 2020 Motie Van Raan over kindermarketing buiten het onderwijs houden
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: ontwikkel lesmateriaal en bijscholing over duurzaamheid
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: ga aan de slag met de behoefte aan kennis en lesmateriaal over duurzaamheid
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: geef leerlingen invloed op- en medezeggenschap over het onderwijsaanbod
- 30 juni 2022 Vragen Wassenberg over het bericht dat boeren de schoolklassen van de gemeente Bergen (Limburg) langsgaan met een misleidend stikstofverhaal
- 16 september 2021 Vragen Wassenberg over de aanhoudende kindermarketing en onderwijsbeïnvloeding door de fossiele industrie
- 19 mei 2021 Vragen Wassenberg over het bericht dat de hobbyvisserijsector op school reclame maakt
- 12 mei 2021 Vragen Wassenberg en Teunissen over het manifest ‘Klimaat in de Klas’
- 18 december 2018 Vragen Van Raan aan de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de toespraak van Greta Thunberg tijdens de COP24 in Katowice
- 29 oktober 2018 Vragen van Raan/Teunissen over bericht dat Shell kinderen wurgcontracten zou hebben laten ondertekenen
- 16 oktober 2018 Vragen Van Raan over het bericht dat tientallen Haagse basisscholen Shell-festival Generation Discover boycotten
- 6 september 2018 Vragen Van Raan over het bericht dat Shell-directeur Marjan van Loon de stad Den Haag gaat adviseren over duurzaamheid
- 6 augustus 2018 Vragen Van Raan over het bericht 'Minder efficiënt onderwijs is beter onderwijs'
- 14 mei 2012 Vragen over haringpromotie op basisscholen
- 19 oktober 2018 Van Raan: 'Stuur Shell de stad en de klas uit'
- 29 november 2017 Van Raan naar rondetafelgesprek over duurzaamheid in onderwijs
- 7 oktober 2017 Kamerleden in actie tegen greenwash-festival Shell
- 5 april 2016 PvdD & onderwijsexperts: duurzaamheid verbeteren door verbinding
- 7 november 2014 PvdD blijft zich verzetten tegen leenstelsel
- 4 november 2014 Kamer wil duurzaamheid op lesrooster
- 22 oktober 2014 PvdD tekent Verdrag met jongeren voor duurzaam onderwijs
- 15 juli 2013 PvdD pleit voor degelijk voedselonderwijs
- 8 april 2011 Partij voor de Dieren tegen bezuinigingen in primair onderwijs