Duurzaam en gezond onderwijs
De huidige problemen in het onderwijs zijn het resultaat van opeenvolgende vernieuwingen. Door de vele bezuinigingen en fusies zijn leerfabrieken ontstaan waar persoonlijke aandacht ver te zoeken is. De Partij voor de Dieren stelt de menselijke maat voorop: scholing moet toegankelijk zijn en gebaseerd op aanleg, belangstelling en talenten van het kind. De Partij voor de Dieren wil: Leren voor een gezonde toekomst. Een duurzame en gezonde samenleving begint op school.
De Partij voor de Dieren stelt de volgende maatregelen voor:
- Leraren, leerlingen en ouders krijgen veel meer autonomie bij het bepalen van prioriteiten. Geen onderwijs dat gebaseerd is op standaardisatie, controle, concurrentie en zakelijke managementmodellen.
- De urennormen vervallen, scholen kunnen zelf de hoeveelheid uren afstemmen op de exameneisen.
- Onderwijs wordt toegesneden op de menselijke maat. Daarbij gedijen zowel leerlingen als leraren. Fusies tot schoolfabrieken zijn niet meer aan de orde. Het aantal leerlingen per klas wordt verkleind en de werkdruk van leraren moet worden beperkt. We halen inspiratie uit het Finse model, waarbij samenwerking belangrijker is dan competitie, ruimte is voor maatwerk en docenten vrijheid en autonomie genieten. In het Finse model zijn alle docenten universitair geschoold. Belangrijk is oog te houden voor de Nederlandse situatie en inzichten. Een goede leraar is niet per se wetenschappelijk geschoold. Wel is het van belang blijvend te investeren in opleiding en bijscholing van docenten. Leraren krijgen het salaris dat past bij de belangrijke taak die ze vervullen.
- Duizenden kinderen zitten thuis en raken in een isolement doordat is bezuinigd op passend onderwijs. We moeten veel meer investeren in aangepaste lesprogramma’s, zodat geen kind tussen wal en schip valt. Ook programma’s en speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen worden ondersteund.
- Basisscholen krijgen de vrijheid af te zien van de eindtoets als zij op een andere manier kunnen aantonen dat aan de eisen is voldaan.
- Het wordt eenvoudiger voor scholen om zelfstandig te opereren, buiten het groter verband van een scholengemeenschap.
- Kinderopvang tot 4 jaar wordt onderdeel van het door de staat aangeboden basisonderwijs.
- De invloed van de fossiele industrie op het onderwijs moet volledig worden uitgebannen. Leerlingen moeten worden beschermd tegen de invloed van bedrijven die een winstmodel hebben dat lijnrecht in gaat tegen de belangen van toekomstige generaties.
Het standpunt Duurzaam en gezond onderwijs is onderdeel van: Onderwijs
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
Bijdragen
Moties
Vragen
Nieuws
- 7 juni 2023 Bijdrage Wassenberg aan debat over kansengelijkheid in het funderend onderwijs
- 2 november 2022 Inbreng Update lerarenstrategie primair en voortgezet onderwijs
- 1 april 2022 Schriftelijke inbreng over de Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport Raad
- 15 december 2021 Inbreng SO Nationaal Programma Onderwijs: voortgang najaar 2021
- 19 augustus 2021 Bijdrage Wassenberg aan debat over ontwikkelingen rondom het coronavirus
- 5 juli 2021 Bijdrage Wassenberg aan debat over onderwijs en corona, mbo en ho
- 7 juni 2021 Bijdrage Wassenberg over Onderwijs en corona
- 25 februari 2021 Bijdrage Van Raan aan Notaoverleg ‘Nationaal Programma Onderwijs: steunprogramma voor herstel en perspectief.
- 25 januari 2021 Bijdrage Van Raan aan het notaoverleg “Onderwijs en corona VIII, funderend onderwijs, leraren en examens”
- 29 april 2020 Bijdrage Van Raan aan notaoverleg onderwijs en corona
- 24 november 2022 Motie over meer regie voeren op regionale samenwerking tussen schoolbesturen in de bestrijding van het lerarentekort
- 14 april 2022 Motie Van Esch c.s. over grijze gebieden in de huidige regelgeving wegnemen zodat kindermarketing alleen nog toegestaan wordt voor producten uit de Schijf van Vijf
- 18 november 2021 Motie over het schrappen van de bezuinigingen in het hoger onderwijs
- 28 oktober 2021 Motie Van Esch c.s. over snoep- en frisdrankautomaten op scholen zo snel mogelijk tot de verleden tijd laten behoren
- 26 oktober 2021 Amendement Van Esch/Kuiken over extra stimulering van de Gezonde School-aanpak
- 5 juli 2021 Motie Westerveld/Wassenberg over stagediscriminatie bij studenten met een functiebeperking in beeld brengen
- 5 juli 2021 Motie Wassenberg over de systemische factoren die bijdragen aan het ontstaan van psychische problemen bij studenten
- 14 juni 2021 Motie over afspraken voor meer vaste aanstellingen en minder kleine banen
- 14 juni 2021 Motie over 3% van het budget van het Nationaal Programma Onderwijs bestemmen voor sport en cultuur
- 14 juni 2021 Motie over expliciteren hoe door het Nationaal Programma Onderwijs het lerarentekort wordt aangepakt
- 30 juni 2022 Vragen Wassenberg over het bericht dat boeren de schoolklassen van de gemeente Bergen (Limburg) langsgaan met een misleidend stikstofverhaal
- 12 mei 2021 Vragen Wassenberg en Teunissen over het manifest ‘Klimaat in de Klas’
- 15 januari 2020 Vragen Van Raan/Van Esch over het toevoegen van klimaatlessen aan het onderwijscurriculum in Nieuw-Zeeland
- 18 november 2019 Vragen Van Raan over het integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs
- 13 september 2019 Vragen Van Raan over gastlessen van (voormalig) Shell-personeel
- 2 september 2019 Vragen Van Raan over Shell’s kindermarketingfestival Generation Discover 2019
- 15 augustus 2019 Vragen Van Raan over het bericht dat INEOS via kindermarketing het draagvlak voor schaliegas probeert te vergroten
- 29 oktober 2018 Vragen van Raan/Teunissen over bericht dat Shell kinderen wurgcontracten zou hebben laten ondertekenen
- 6 september 2018 Vragen Van Raan over het bericht dat Shell-directeur Marjan van Loon de stad Den Haag gaat adviseren over duurzaamheid
- 6 augustus 2018 Vragen Van Raan over het bericht 'Minder efficiënt onderwijs is beter onderwijs'