Duurzaam en gezond onderwijs
De huidige problemen in het onderwijs zijn het resultaat van opeenvolgende vernieuwingen. Door de vele bezuinigingen en fusies zijn leerfabrieken ontstaan waar persoonlijke aandacht ver te zoeken is. De Partij voor de Dieren stelt de menselijke maat voorop: scholing moet toegankelijk zijn en gebaseerd op aanleg, belangstelling en talenten van het kind. De Partij voor de Dieren wil: Leren voor een gezonde toekomst. Een duurzame en gezonde samenleving begint op school.
De Partij voor de Dieren stelt de volgende maatregelen voor:
- Leraren, leerlingen en ouders krijgen veel meer autonomie bij het bepalen van prioriteiten. Geen onderwijs dat gebaseerd is op standaardisatie, controle, concurrentie en zakelijke managementmodellen.
- De urennormen vervallen, scholen kunnen zelf de hoeveelheid uren afstemmen op de exameneisen.
- Onderwijs wordt toegesneden op de menselijke maat. Daarbij gedijen zowel leerlingen als leraren. Fusies tot schoolfabrieken zijn niet meer aan de orde. Het aantal leerlingen per klas wordt verkleind en de werkdruk van leraren moet worden beperkt. We halen inspiratie uit het Finse model, waarbij samenwerking belangrijker is dan competitie, ruimte is voor maatwerk en docenten vrijheid en autonomie genieten. In het Finse model zijn alle docenten universitair geschoold. Belangrijk is oog te houden voor de Nederlandse situatie en inzichten. Een goede leraar is niet per se wetenschappelijk geschoold. Wel is het van belang blijvend te investeren in opleiding en bijscholing van docenten. Leraren krijgen het salaris dat past bij de belangrijke taak die ze vervullen.
- Duizenden kinderen zitten thuis en raken in een isolement doordat is bezuinigd op passend onderwijs. We moeten veel meer investeren in aangepaste lesprogramma’s, zodat geen kind tussen wal en schip valt. Ook programma’s en speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen worden ondersteund.
- Basisscholen krijgen de vrijheid af te zien van de eindtoets als zij op een andere manier kunnen aantonen dat aan de eisen is voldaan.
- Het wordt eenvoudiger voor scholen om zelfstandig te opereren, buiten het groter verband van een scholengemeenschap.
- Kinderopvang tot 4 jaar wordt onderdeel van het door de staat aangeboden basisonderwijs.
- De invloed van de fossiele industrie op het onderwijs moet volledig worden uitgebannen. Leerlingen moeten worden beschermd tegen de invloed van bedrijven die een winstmodel hebben dat lijnrecht in gaat tegen de belangen van toekomstige generaties.
Het standpunt Duurzaam en gezond onderwijs is onderdeel van: Onderwijs
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 29 april 2020 Bijdrage Van Raan aan notaoverleg onderwijs en corona
- 25 maart 2020 Inbreng PvdD SO Sponsorconvenant 2020-2022
- 6 maart 2020 Bijdrage Van Raan aan AO curriculumherziening
- 19 februari 2020 Bijdrage Van Raan aan debat over leraren
- 6 november 2019 Bijdrage Van Raan aan debat over begroting OCW
- 9 oktober 2019 Bijdrage Van Raan aan AO Techniekpact
- 19 juni 2019 Bijdrage Van Raan aan AO over Inspectie van het Onderwijs in het funderend onderwijs
- 7 juni 2019 Inbreng Van Raan Wijziging van Wetten in verband met actualisering van de deugdelijkheidseisen
- 30 oktober 2018 Bijdrage Van Raan Begroting OCW
- 2 oktober 2018 Bijdrage PvdD aan SO Bijgestelde onderzoekskaders van de Inspectie van het Onderwijs
- 25 januari 2021 Motie Van den Hul/Van Raan over structureel investeren in het onderwijs
- 17 oktober 2020 Motie Van Raan over kinderen beschermen tegen lobby van de fossiele industrie en de vee-industrie
- 17 oktober 2020 Motie Van Raan over kindermarketing buiten het onderwijs houden
- 17 oktober 2020 Motie Van Raan over geen overheidsgeld in ontwikkelen commerciële lespakketten
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: ontwikkel lesmateriaal en bijscholing over duurzaamheid
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: ga aan de slag met de behoefte aan kennis en lesmateriaal over duurzaamheid
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: geef leerlingen invloed op- en medezeggenschap over het onderwijsaanbod
- 16 juni 2020 Motie Van Raan: stel voldoende middelen, tijd, ruimte en professionaliseringsmogelijkheden ter beschikking aan het onderwijs
- 29 april 2020 Motie Van Raan: structureel extra investeren in het onderwijs
- 29 april 2020 Motie Van Raan: basisbeurs voor studenten zo snel mogelijk in ere herstellen
- 15 januari 2020 Vragen Van Raan/Van Esch over het toevoegen van klimaatlessen aan het onderwijscurriculum in Nieuw-Zeeland
- 18 november 2019 Vragen Van Raan over het integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs
- 13 september 2019 Vragen Van Raan over gastlessen van (voormalig) Shell-personeel
- 2 september 2019 Vragen Van Raan over Shell’s kindermarketingfestival Generation Discover 2019
- 15 augustus 2019 Vragen Van Raan over het bericht dat INEOS via kindermarketing het draagvlak voor schaliegas probeert te vergroten
- 29 oktober 2018 Vragen van Raan/Teunissen over bericht dat Shell kinderen wurgcontracten zou hebben laten ondertekenen
- 6 september 2018 Vragen Van Raan over het bericht dat Shell-directeur Marjan van Loon de stad Den Haag gaat adviseren over duurzaamheid
- 6 augustus 2018 Vragen Van Raan over het bericht 'Minder efficiënt onderwijs is beter onderwijs'