Oekraïne

De Partij voor de Dieren veroordeelt de inval van Rusland in Oekraïne sterk. We zijn solidair met de Oekraïense bevolking en staan pal voor hun soevereiniteit en zelfbeschikkingsrecht. Om te voorkomen dat Poetin zijn macht kan uitbreiden in Europa met een oorlog, zijn de zwaarst mogelijke sancties en het stoppen van het afnemen van olie en gas het enige antwoord.

We steunen de sanctiepakketten waar de EU tot nu toe mee is gekomen, maar wat de Partij voor de Dieren betreft kan daar wel een tandje bij. Het economische belang van Europese lidstaten moet ondergeschikt zijn aan het belang van de Oekraïense bevolking en de internationale rechtstaat.

Sancties en SWIFT

Rusland heeft zich jarenlang kunnen voorbereiden op mogelijke sancties vanuit de internationale gemeenschap. Hierdoor kunnen sancties nu alleen effectief zijn als alles op tafel wordt gelegd, ook uitsluiting van Rusland uit het internationale betalingssysteem SWIFT. Helaas wegen EU-lidstaten de eigen belangen nog steeds mee in onderhandelingen over sanctiepakketten. Wat de Partij voor de Dieren betreft wordt SWIFT zo snel mogelijk ingezet als sanctie. Ook moeten Russische brievenbusfirma’s in Nederland aangepakt worden en tegoeden van de kring van Russische oligarchen rondom Poetin bevroren worden.

Einde aan afhankelijkheid van Rusland

Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat wij in de EU deze oorlog niet langer financieren door onze afhankelijkheid van Russisch olie en gas. Jarenlang hebben Westerse landen elke dag honderden miljoenen euro’s overgemaakt naar Poetin vanwege de afhankelijkheid van gas. Dit is zowel moreel als praktisch gezien onwenselijk. We moeten de energietransitie versnellen, maar nu al zijn er acute maatregelen nodig om onze gasvoorraden veilig te stellen voor huishoudens en andere beschermde afnemers. Het kabinet moet nu met een concreet afschakelplan komen om het gasverbruik van grootverbruikers te minimaliseren. De rozenkwekerij en kunstmestfabriek hebben nu geen prioriteit. Ook moet nu er nu een versnelling komen in de energietransitie, zodat we ook op de langere termijn onafhankelijk zijn van Poetin. Ook voor klimaatvrede is dit de beste stap vooruit.

Ruimhartige hulp voor vluchtelingen uit Oekraïne

Tot slot vindt de Partij voor de Dieren dat Nederland ruimhartige hulp moet bieden aan mensen die zijn gevlucht voor oorlogsgeweld. Dat betekent het geven van noodhulp aan buurlanden van Oekraïne om humanitaire opvang mogelijk te maken én het organiseren van extra opvang voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland.

Het standpunt Oekraïne is onderdeel van: Buitenlands beleid en defensie

Bijdragen Moties Vragen Nieuws