Meer prio­riteit voor bestrijding dieren­mis­han­deling

De Partij voor de Dieren vindt dat de bestrijding van dierenmishandeling en -verwaarlozing te weinig prioriteit krijgt in Nederland.

De pakkans is bijzonder klein en de straffen zijn veel te laag. Dierenbeulen kunnen jaren hun gang gaan met het mishandelen en verwaarlozen van dieren voordat er wordt ingegrepen.

De Partij voor de Dieren wil dat er meer voorrang wordt gegeven aan het opsporen, vervolgen en bestraffen van dierenmishandeling. Het Openbaar Ministerie moet dierenmishandeling- en verwaarlozing opsporen en aanpakken. Bij het Functioneel Parket moet een officier van justitie op het gebied van Dierenmishandeling worden aangesteld.

Daarnaast moet er een sterke dierenpolitie zijn met voldoende bevoegdheden om dierenbeulen op te sporen en aan te houden. De wet moet worden aangepast zodat verwaarloosde en mishandelde dieren veel eerder in beslag genomen kunnen worden dan nu. Wie dieren mishandelt, zou geen dieren meer moeten kunnen houden. In het Wetboek van Strafrecht moet daarom een levenslang houdverbod worden opgenomen als zelfstandige straf of maatregel.

Onderzoek toont aan dat er een sterk verband bestaat tussen huiselijk geweld en dierenmishandeling. Geweld richting mensen wordt vaak vooraf gegaan door mishandeling van dieren. Dit is nog een reden om het opsporen en bestraffen van dierenmishandeling te verbeteren.

Het standpunt Meer prioriteit voor bestrijding dierenmishandeling is onderdeel van: Mishandeling en verwaarlozing

Groot succes! Houd­verbod voor dieren­beulen wordt verdubbeld naar maximaal twintig jaar

De ergste dierenbeulen mogen straks maximaal twintig jaar geen dieren meer houden. Dat wil het kabinet naar aanleiding van een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren en de PVV. Op dit moment kunnen rechters alleen een 'houdverbod' opleggen dat automatisch vervalt als dierenbeulen hun boete hebben betaald of hun straf hebben uitgezeten. De Partij voor de Dieren pleit al sinds haar oprichtin...

Bijdragen Moties Vragen Nieuws