Mexicaans burger­comité roept hulp Partij voor de Dieren in tegen bouw Heineken-FEMSA stadion in natuur­gebied


12 mei 2010

Amsterdam, 12 mei 2010 - Een Mexicaans burgercomité heeft de hulp van de Nederlandse Partij voor de Dieren ingeroepen om te voorkomen dat er een voetbalstadion midden in La Pastora, een kostbaar natuurgebied in Nuevo Leon in Mexico wordt gebouwd. De grootste softdrink- en bierproducent FEMSA, inmiddels voor een deel van Heineken, wil dit stadion met een capaciteit van 55.000 mensen bouwen op 26 hectare in deze groene long van Monterrey. Het 140 hectare grote gebied is de woonplaats van honderden verschillende soorten dieren en planten. De Partij voor de Dieren roept natuurliefhebbers en Heinekengebruikers daarom op een protestemail te sturen om de locatie van het stadion te veranderen.

In dit prachtige gebied stroomt de La Silla rivier, die uiterst belangrijk is voor de gezondheid van mens en dier in dit verder voornamelijk stedelijke gebied. Het geplande stadion zal tevens zorgen voor een toename in autoverkeer, geluidsoverlast en schade aan het milieu. Ook voor de afname van de biodiversiteit wordt gevreesd. De groep ‘Citizens in Defense of La Pastora Forest’ is opgericht om de bouw van het stadion in het natuurgebied te stoppen, onder de slogan ‘Yes to the stadium, but build it somewhere else’. Het burgercomité heeft de hulp van de Partij voor de Dieren ingeroepen om de bouw van het stadion te helpen stoppen.

De Partij voor de Dieren vindt het onaanvaardbaar dat een onderdeel van Heineken meewerkt aan de vernietiging van zo’n belangrijk natuurgebied. De bouw van het stadion is niet de directe verantwoordelijkheid van Heineken, maar de bierfabrikant zal er wel veel baat bij hebben, omdat in het stadion alleen het biermerk Heineken-FEMSA verkocht zal worden. Bovendien is de voetbalclub Monterrey eigendom van FEMSA. Heineken-FEMSA zal zijn ecologische verantwoordelijkheid moeten nemen en druk moeten uitoefenen om de bouw niet in dit natuurgebied te laten plaatsvinden.

Heineken-FEMSA heeft nota bene een onderzoek laten doen naar de effecten van het stadion op het gebied, waarbij naar voren kwam dat er 46 nadelige effecten en maar 8 voordelen zitten aan dit grootschalige project. Een bedrijf dat zegt grote waarde te hechten aan social responsibility en duurzaamheid, is niet geloofwaardig wanneer het meewerkt aan de bouw van een stadion midden in een natuurgebied.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief