Geen nieuwe trans­por­t­richtlijn


27 april 2004

De Europese ministers van Landbouw hebben het tijdens de bespreking in Luxemburg over een nieuwe richtlijn voor veetransporten laten afweten. Vooral Frankrijk, Spanje en Ierland kiezen voor economie en hebben iedere verbetering voor dieren geblokkeerd. Het gevolg is dat er weer geen nieuwe richtlijn voor diertransport komt en de maximumreistijd niet beperkt wordt. Dat wil zeggen dat de vreselijk lange transporten van zelfs 28 (!) uur blijven bestaan. Minister Veerman heeft zich wel ingezet voor verbeteringen maar zonder resultaat. Zelfs een compromisvoorstel werd door andere lidstaten in de prullenbak gegooid.

Andere verbeteringen, zoals meer ruimte voor de dieren en betere voorzieningen in de wagens, werden ook van tafel geveegd. Zelfs voorstellen voor betere handhaving van de huidige (beperkte) richtlijn kregen geen meerderheid. Met de komst van 10 nieuwe EU- landen is de verwachting dat er snel een nieuwe richtlijn komt totaal weg. De Oost- Europese landen en de zuidelijke landen zullen de handen ineenslaan om hervormingen tegen te houden.

De Partij voor de Dieren wil een regionalisering van de landbouw waardoor het gesleep met dieren ophoudt. Wij pleiten voor een maximale reisduur van twee uur. Het mislukken van een transportrichtlijn laat weer zien dat zelfs een slap compromisvoorstel niet eens het licht kan zien in Europa. Na toetreding van de nieuwe (qua dierenwelzijn onderontwikkelde) landen zal echte wetgeving voor dierenwelzijn tijdens transport nog verder weg komen. Nederland (CDA-minister Veerman) heeft in Europa aangegeven dat diertransport niet een belangrijk agendapunt wordt tijdens haar voorzitterschap per 1 juli aanstaande.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief