Bijdrage Van Raan over de wijziging van de Wet Vlieg­be­lasting


2 december 2020

Voorzitter,

Zo komen we er niet. De vliegtaks die er lag, was al erg mager. Ik noemde het destijds een muizenstapje vooruit. Mijn reparatievoorstellen om deze belasting flink op te hogen werden weggestemd. Het gevolg is dat Nederland straks een Vliegbelasting heeft die niet alleen lager is dan in veel andere landen, maar kwalijker nog, een vliegbelasting die niet genoeg is om mensen daadwerkelijk massaal de trein in te verleiden.

Zelfs dit weet het kabinet nog verder uit te kleden. Van muizenstap naar schijnbeweging. Onder druk van de sector uiteraard.

Dit kabinet zit helaas nog steeds vast in het oude abnormaal, waarin de sectorbelangen boven de algemene belangen worden geplaatst. Het rapport waar deze staatssecretaris mee zwaait past in de rijke traditie van werkgelegenheidsrapporten die zich over het algemeen laten kenmerken door het overdrijven van het economische belang van de luchtvaartsector.

En ja, natuurlijk is het belangrijk om de werknemers een goed perspectief te bieden. Zeg maar, het tegenovergestelde van wat de sector tot nu toe gedaan heeft. Met de koppen in het zand wachten kabinet en sector op de ondergang. En dat is wat echt banen gaat kosten.Terwijl we met een goed sociaal plan mensen kunnen begeleiden naar werk in meer toekomstbestendige sectoren.

In de coronacrisis had het kabinet opeens een lijst met “cruciale beroepsgroepen”. Velen daarvan kennen grote tekorten. Ook in de energietransitie hebben we veel extra mensen nodig. Het zelfbenoemde “groenste kabinet ooit”, zou zogenaamd inzetten op fiscale vergroening, maar we zien er maar weinig van.

Voorzitter, neem de vrijstelling voor kerosine. Als je een Fiat Panda voltankt betaal je meer belasting dan op een volgetankte Boeing 747. Deze situatie is totaal onhoudbaar. De luchtvaart vliegt het hele Parijsakkoord aan gort, met steun van de Nederlandse regering.

Het doel van het kabinet was vooral om 200 miljoen op te halen. Los van het feit dat dit opgehaalde bedrag veel hoger zou kunnen zijn, zou het doel natuurlijk moeten zijn om de luchtvaart weer binnen de grenzen van onze planeet te krijgen. Linksom of rechtsom. Het klimaat, de leefomgeving en de veiligheid van mens en dier, vereisen een fikse krimp van het aantal vliegbewegingen.

De Partij voor de Dieren stelt voor om het plafond voorlopig te bepalen op maximaal 300.000 vliegbewegingen. Niet omdat wij dat zo leuk vinden. Maar vanwege de planetaire grenzen. En wanneer de niet-CO2-effecten van de luchtvaart volledig in beeld zijn, dan komt dit plafond naar verwachting eerder lager dan hoger te liggen. Dus ja, ik vind het vreemd dat vorige week de hele Kamer tegen onze motie stemde om dit te regelen.

Voorzitter,

Het zal u niet verassen dat we het voorstel van dit kabinet – om de belasting op vrachtvliegtuigen te schrappen – niet zullen steunen. Ook zal ik nogmaals een amendement indienen die de vliegtaks flink opschroeft. Vervuiling dient belast te worden. Het kabinet laat het na, ten koste van en op kosten van toekomstige generaties.

Dank u wel.