Vragen Van Esch over het meten van lucht­kwa­liteit nabij drukke wegen in de bebouwde kom


Indiendatum: 15 jun. 2020

Schriftelijke vragen van het lid Van Esch (Partij voor de Dieren) aan de minister en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het meten van luchtkwaliteit nabij drukke wegen in de bebouwde kom.

1. Kent u de voorschriften A, B en C uit Bijlage III van de EU Richtlijn luchtkwaliteit?

2. Kent u de interpretatie van de EU Richtlijn luchtkwaliteit door de European Environment Agency (EEA)[1] die stelt: “Assessment should occur at sites where the concentrations are highest, e.g. the kerbside or close to strong sources, as well as in areas representative of the exposure of the general public, i.e. the urban background.” en “model receptor points should be placed directly at the kerbside or some allowance made for the distance of the receptor point from the kerbside”?

3. Bent u bekend met de volgende uitspraak van uw eigen ministerie: In de gevallen waar het toepasbaar­heids­be­ginsel of het blootstellingscriterium aan de orde is kan het dus voorkomen dat de beoorde­ling van de luchtkwaliteit op meer dan 10 meter van de wegrand plaats vindt.”?[2]

4. Bent u bekend met het feit dat langs drukke wegen door bebouwde kommen in Vught/Helvoirt (N65) , Eindhoven (Kennedylaan) en Helmond (N270/Traverse) er verder dan 10 meter van de wegrand wordt getoetst?

5. Deelt u de mening dat de uitspraak van uw eigen ministerie strijdig lijkt met de wijze waarop de Richt­lijn luchtkwaliteit geïnterpreteerd moet worden? Zo nee, waarom niet?

6. Kunt u aangeven op welke locaties wordt afgeweken van de door de EEA voorgeschreven beoordelingsmethode? Klopt het dat, wanneer er conform de EEA interpretatie getoetst zou worden, op die locaties normoverschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen zouden zijn?

7. Klopt het dat, omdat er volgens de huidige meetwijze, geen overschrijdingen zijn er ook in het Schone Lucht Akkoord geen gebiedsgerichte maatregelen genomen worden op deze locaties?

8. Klopt het dat daar waar de norm overschreden wordt volgens de Europese richtlijn maatregelen genomen dienen te worden? Zo nee, hoe zit het dan? Zo ja, waarom gebeurd dit dan niet?

9. Klopt het dat de Nederlandse regering zich in de Europese Unie inzet voor het flexibeler interpreteren van de richtlijn luchtkwaliteit? Zo ja, waarom?

10. Kent u de mededeling van uw eigen ministerie[3] dat de levensduur verkorting door stikstof en fijnstof samen op 13 maanden gesteld kan worden?

11. Welke maatregel gaat u nemen om omwonenden de bescherming te bieden waar zij recht op hebben? En welke maatregelen gaat u nemen om aan de richtlijn te voldoen?



[1]The application of models under the European Union's Air Quality Directive - https://www.eea.europa.eu/publications/fairmode/download

[2]http://www.n65.nl/Civiel/Getek...

[3]https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z07843&did=2015D16008