Behoud beschermde status van de wolf

Door intensieve bejaging verdween de wolf eeuwen geleden uit grote delen van Europa. Sinds 2012 staat de wolf op initiatief van de Partij voor de Dieren in Nederland op de lijst met inheemse beschermde soorten. Dit betekent dat hij niet verjaagd, gevangen of gedood mag worden. Nu is de wolf terug in Nederland, en de verwachting is dat hij zal blijven. De Partij voor de Dieren streeft naar het behouden van de beschermde status van de wolf. Er moet streng gehandhaafd gaan worden om illegale bejaging te voorkomen. Daarnaast is goede voorlichting aan het publiek en dan met name aan wandelaars en hondenbezitters belangrijk. Ook maatregelen om schapen en geiten te beschermen zijn van belang. De wolf eet vooral reeën en zwijnen.

Het is belangrijk dat boeren hun schapen goed beschermen. Die schapen worden overigens veel meer bedreigd door loslopende honden dan door wolven. Die bescherming kan door een schrikdraadraster om de weide te plaatsen en de schapen ‘s nachts in een stal te houden.

Het standpunt Behoud beschermde status van de wolf is onderdeel van: Bescherming van natuur, behoud van biodiversiteit