Koester pers­vrijheid

De Partij voor de Dieren wil dat journalisten (de journalistiek) onafhankelijk en veilig kunnen werken. In Nederland en in de rest van de wereld. Journalisten doen verslag van het nieuws. Ze controleren de machthebbers. Dat is nodig voor een goede democratie. En het voorkomt nepnieuws.

Ook nieuwe media, zoals sociale media, spelen een belangrijke rol bij het bekendmaken van problemen in onze samenleving. Zowel oude als nieuwe media moeten kunnen rekenen op steun van stimuleringsfondsen voor pers en media. Dit geld moet eerlijk verdeeld worden en ervoor zorgen dat verschillende stemmen gehoord worden. De overheid hoeft geen religieuze programmering te financieren, behalve voor omroepen die door leden worden ondersteund. De zendtijd voor religieuze uitzendingen moet daarom stopgezet worden.

Onafhankelijke journalistiek en media, zowel landelijk als lokaal, zijn essentieel voor het goed functioneren van een democratische samenleving. Hier in Nederland, maar ook in het buitenland. Helaas staat de journalistiek onder druk. Veel journalisten worden bedreigd en betrouwbare informatie is steeds moeilijker te herkennen, vooral door misleidende informatie. De Partij voor de Dieren vindt daarom dat de media en journalisten goed gesteund en beschermd moeten worden. Het toeslagenschandaal heeft laten zien hoe belangrijk onderzoeksjournalistiek is om de macht te kunnen controleren.

De Partij voor de Dieren wil dat de toegankelijkheid en financiering van fondsen voor onafhankelijke journalistiek worden versterkt. Extra investeringen in onderzoeksjournalistiek moeten ondersteund worden, met bijzondere aandacht voor inclusie en diversiteit. We zorgen ervoor dat er genoeg geld beschikbaar is voor de publieke en regionale omroepen, zodat ze onafhankelijk nieuws, verslaggeving en onderzoek kunnen blijven leveren. Ze blijven vrij van commerciƫle invloeden. Ook blijft het lagere btw-tarief voor nieuwsmedia gelden.

We staan op voor de rechten van journalistieke organisaties en makers om een eerlijke vergoeding te ontvangen van techreuzen zoals Google en Meta voor het gebruik van hun journalistieke inhoud. We gaan regionale en lokale media verder ontwikkelen, omdat ze belangrijk zijn voor het controleren van de lokale politiek. Aanbieders van kunstmatige intelligentie (AI) moeten duidelijk zijn over hoe ze nieuwsartikelen en andere bronnen gebruiken.

Er moet actief worden ingezet op het bestrijden van bedreigingen aan het adres van journalisten, kunstenaars en politieke tekenaars. Online platforms worden aangesproken om maatregelen te nemen tegen bedreigingen. En Nederland verstrekt noodvisa aan buitenlandse journalisten in levensbedreigende situaties.

Het standpunt Koester persvrijheid is onderdeel van: Kennis en cultuur