Milieuvriendelijk en betaalbaar Openbaar Vervoer
Het openbaar vervoer dient zowel op korte als op lange afstand als belangrijk alternatief voor sterk vervuilende transportmiddelen zoals het vliegtuig en de auto.
Vanuit elke woonkern moeten onderwijs- en zorginstellingen en overheidsdiensten goed bereikbaar zijn. Ook voor mensen met een lichamelijke beperking en ook in krimpgebieden. Het openbaar vervoer wordt betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk.
Treinstations moeten beter toegankelijk worden gemaakt voor ouderen, mensen met een beperking en fietsers. Alle stations dienen te beschikken over voldoende en veilige fietsenstallingen. De Partij voor de Dieren wil dat het OV-fiets-systeem wordt ingevoerd op alle treinstations en alle belangrijke OV-knooppunten.
Reizen met de trein moet comfortabel zijn en aansluiten bij de behoeften van de (zakelijke) reiziger. Het aantal treinen zal moeten worden uitgebreid. Daarnaast wil de Partij voor de Dieren dat er vergader- en werkfaciliteiten komen op alle knooppuntstations en dat elk treinstel beschikt over wc’s, stopcontacten en internet.
Nederland moet inzetten op betrouwbare, betaalbare, comfortabele en snelle openbaarvervoersverbindingen in Europa, met directe verbindingen tussen belangrijke steden. Het vliegverkeer binnen Europa wordt daarmee teruggedrongen.
Het standpunt Milieuvriendelijk en betaalbaar Openbaar Vervoer is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 21 maart 2022 Schriftelijke inbreng over Fiche actieplan grensoverschrijdend treinverkeer
- 16 juni 2021 Bijdrage Van Esch aan AO MIRT
- 8 juni 2021 Bijdrage Van Raan aan debat over duurzaam vervoer
- 28 september 2020 Bijdrage Van Esch aan SO Beschikbaarheidsvergoeding
- 25 juni 2020 Bijdrage Van Esch AO MIRT
- 28 mei 2020 Bijdrage Van Esch aan notaoverleg Openbaar vervoer, infrastructuur en corona
- 13 mei 2020 Inbreng PvdD Verslag Mobiliteitsfonds
- 7 mei 2020 Inbreng PvdD SO Duurzaam Vervoer
- 16 december 2019 Bijdrage Van Raan: Notaoverleg - Initiatiefnota: Luchtvaart op de rails
- 5 februari 2022 Motie over de invloed van krimp in medewerkersaantallen bij NS op de beschikbaarheid van de beoogde dienstverlening
- 5 februari 2022 Motie over de trein als norm voor reizen tot 700 kilometer
- 2 juli 2021 Motie Van Raan over prioriteit voor fiets en openbaar vervoer
- 13 januari 2021 Motie Ouwehand over een tijdelijk vliegverbod
- 7 december 2020 Motie Van Esch c.s. over het onderzoeken hoe de 1,2 miljard euro die gereserveerd is voor het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht anders besteed kan worden
- 19 november 2020 Motie Van Raan en Van Esch over stoppen met de verbreding van de A27 bij Amelisweerd
- 30 september 2020 Motie Van Esch en Van Raan over OMT-advies voor vliegreizigers uit risicogebieden
- 28 mei 2020 Motie over uniforme maatregelen in de gehele ov-keten om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te waarborgen
- 28 mei 2020 Motie over het meenemen van de fiets in de trein
- 28 mei 2020 Motie Van Esch over de data en databronnen om mobiliteit te monitoren
- 30 juni 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over het bericht dat autofabrikanten alleen nog grote auto’s willen bouwen
- 10 augustus 2021 Vragen Van Raan over het bericht ‘Aviation Is as Sustainable Now as It Will Be in Your Lifetime'
- 26 februari 2021 Vragen Van Esch en Van Raan over het bericht ‘Hoekstra: NS zal ‘op termijn’ minder moeten gaan rijden’
- 1 juli 2020 Vragen Van Raan over de contradictie tussen de uitspraken van de minister en een stelling van Corendon