Stimuleren milieuvriendelijk vervoer
Betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk OV
De Partij voor de Dieren wil ruim baan voor de voetganger, voor de fiets en voor duurzaam, efficiënt en comfortabel openbaar vervoer.
Fiets
Woon-werkverkeer met de auto moet worden teruggedrongen en flex- en thuiswerken gestimuleerd. Fiscale stimulering van fietsen moet behouden blijven, terwijl de woon-werkaftrek voor auto’s kan worden afgebouwd, waarbij rekening wordt gehouden met bewoners in dunbevolkte gebieden.
We willen investeren in veilige fietspaden en in (nieuwe) fietssnelwegen. Bestaande fietspaden dienen goed te worden onderhouden. Verkeerslichten moeten zo worden afgesteld dat fietsers en het openbaar vervoer eerder groen licht krijgen en voorrang bij regen.
Openbaar vervoer
Vanuit elke woonkern moeten de onderwijs- en zorginstellingen en de overheidsdiensten met het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. Ook voor mensen met een lichamelijke beperking en ook in krimpgebieden. Het openbaar vervoer wordt betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk.
Treinstations moeten beter toegankelijk worden gemaakt voor ouderen, mensen met een beperking en fietsers. Alle stations dienen te beschikken over voldoende en veilige fietsenstallingen. De Partij voor de Dieren wil dat het OV-fiets-systeem wordt ingevoerd op alle treinstations en alle belangrijke OV-knooppunten.
Reizen met de trein moet comfortabel zijn en aansluiten bij de behoeften van de (zakelijke) reiziger. Het aantal treinen zal moeten worden uitgebreid. Daarnaast wil de Partij voor de Dieren dat er vergader- en werkfaciliteiten komen op alle knooppuntstations en dat elk treinstel beschikt over wc’s, stopcontacten en internet.
Nederland moet inzetten op betrouwbare, betaalbare, comfortabele en snelle openbaarvervoersverbindingen in Europa, met directe verbindingen tussen belangrijke steden. Het vliegverkeer binnen Europa wordt daarmee teruggedrongen.
Auto
Volledig elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden moeten fiscaal aantrekkelijker worden gemaakt. In 2025 zouden er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht.
Automobilisten die weinig kilometers of buiten de spits rijden zouden minder belasting moeten betalen dan mensen die veel autokilometers maken. Een uitzondering voor deze kilometerbeprijzing zou mogen gelden voor mensen die in dunbevolkte gebieden wonen. Daar moet fors geïnvesteerd worden in beter openbaar vervoer zodat mensen minder afhankelijk worden van de auto. De nieuwe beprijzing dient gepaard te gaan met strikte privacywaarborgen.
De maximumsnelheid op autosnelwegen is vanwege de stikstofdepositie teruggebracht naar 100 km per uur: dat moet zo blijven, en op ringwegen moet die worden teruggebracht naar maximaal 80 km per uur.
In het centrum geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. In natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen in het belang van de veiligheid van mens en dier.
Gemeenten en provincies die een milieuzone instellen moeten op actieve ondersteuning kunnen rekenen. Er moet worden gewerkt aan verduurzaming van het goederenvervoer door de stad om stadsinfarcten tegen te gaan.
Luchtvaart
De uitdaging om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C vereist een sterke krimp van het vliegverkeer, zowel in Nederland als wereldwijd. Investeringen in de groei van luchthavens zijn daarom uit den boze en bovendien volledig overbodig. Een verdere groei van de luchtvaart zal het onmogelijk maken om de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs te halen.
Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, moeten worden afgeschaft. Naast het invoeren van een vliegtaks, dient de overheid alternatieven voor het vliegverkeer nadrukkelijk te stimuleren. Internationale treinverbindingen binnen Europa moeten goedkoper, sneller en comfortabeler en worden daarmee een meer aantrekkelijke keuze dan het vliegtuig.
Zie ook onze standpunten over asfalt, kilometerbeprijzing en luchtvaart.
Het standpunt Stimuleren milieuvriendelijk vervoer is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 3 februari 2021 Bijdrage Van Raan aan algemeen overleg over staatsdeelnemingen
- 5 januari 2021 Schriftelijke inbreng over de inwerkingtreding van de Omgevingswet
- 2 december 2020 Bijdrage Van Raan over de wijziging van de Wet Vliegbelasting
- 25 november 2020 Bijdrage Van Raan over vliegveiligheid
- 18 november 2020 Bijdrage Van Raan aan Begroting I&W (luchtvaart)
- 10 november 2020 Inbreng voor het schriftelijk overleg duurzaamheidskader biogrondstoffen
- 9 november 2020 Inbreng PvdD verslag Wetsvoorstel Duurzame aanpak stikstof, van GroenLinks
- 9 november 2020 Inbreng verslag Wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering, van de regering
- 28 september 2020 Bijdrage Van Esch aan SO Beschikbaarheidsvergoeding
- 1 juli 2020 Bijdrage Van Raan aan debat over staatssteun voor KLM
- 13 januari 2021 Motie Ouwehand over een tijdelijk vliegverbod
- 7 december 2020 Motie Van Esch c.s. over het onderzoeken hoe de 1,2 miljard euro die gereserveerd is voor het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht anders besteed kan worden
- 2 december 2020 Motie Van Raan: hef belasting op kerosine
- 2 december 2020 Motie Van Raan/Laçin: hogere vliegbelasting voor veelvliegers
- 19 november 2020 Motie Van Raan over verminderen van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederlandse luchthavens tot maximaal 300.000 per jaar
- 19 november 2020 Motie Van Raan c.s. over inzetten van burgerpanels bij het overleg over de toekomst van luchthavens
- 19 november 2020 Motie Van Raan en Van Esch over stoppen met de verbreding van de A27 bij Amelisweerd
- 19 november 2020 Motie Van Raan over het besluit om Lelystad Airport verder open te stellen niet nemen
- 7 juli 2020 Motie Van Esch over de klimaatgevolgen van de damwand bij Amelisweerd
- 3 juli 2020 Motie Van Raan over reductie nachtvluchten onafhankelijk van treinverbindingen
- 26 februari 2021 Vragen Van Esch en Van Raan over het bericht ‘Hoekstra: NS zal ‘op termijn’ minder moeten gaan rijden’
- 28 januari 2021 Vragen over reisbeperkingen
- 21 januari 2021 Vragen Van Raan/Wassenberg over de natuurvergunning van Groningen Airport Eelde
- 3 december 2020 Vragen over stikstofberekeningen door Arcadis
- 3 december 2020 Vragen Van Raan over Maastricht Aachen Airport
- 25 november 2020 Vragen Van Raan over de poging van Twente Airport om zonder vergunning zeer zware vliegtuigen te laten vertrekken
- 19 augustus 2020 Vragen Van Esch/Van Raan over het actief ontmoedigen van onnodige reizen naar risicogebieden
- 10 juni 2020 Aanvullende vragen over het basisjaar voor CORSIA
- 9 juni 2020 Vragen over het basisjaar van de CORSIA
- 15 januari 2020 Vragen Kröger/Van Raan c.s. over het bericht 'Minister houdt poot stijf: Zonder nieuwe vluchten geen Lelystad'