Stimuleren milieuvriendelijk vervoer
Betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk OV
De Partij voor de Dieren wil ruim baan voor de voetganger, voor de fiets en voor duurzaam, efficiënt en comfortabel openbaar vervoer.
Fiets
Woon-werkverkeer met de auto moet worden teruggedrongen en flex- en thuiswerken gestimuleerd. Fiscale stimulering van fietsen moet behouden blijven, terwijl de woon-werkaftrek voor auto’s kan worden afgebouwd, waarbij rekening wordt gehouden met bewoners in dunbevolkte gebieden.
We willen investeren in veilige fietspaden en in (nieuwe) fietssnelwegen. Bestaande fietspaden dienen goed te worden onderhouden. Verkeerslichten moeten zo worden afgesteld dat fietsers en het openbaar vervoer eerder groen licht krijgen en voorrang bij regen.
Openbaar vervoer
Vanuit elke woonkern moeten de onderwijs- en zorginstellingen en de overheidsdiensten met het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. Ook voor mensen met een lichamelijke beperking en ook in krimpgebieden. Het openbaar vervoer wordt betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk.
Treinstations moeten beter toegankelijk worden gemaakt voor ouderen, mensen met een beperking en fietsers. Alle stations dienen te beschikken over voldoende en veilige fietsenstallingen. De Partij voor de Dieren wil dat het OV-fiets-systeem wordt ingevoerd op alle treinstations en alle belangrijke OV-knooppunten.
Reizen met de trein moet comfortabel zijn en aansluiten bij de behoeften van de (zakelijke) reiziger. Het aantal treinen zal moeten worden uitgebreid. Daarnaast wil de Partij voor de Dieren dat er vergader- en werkfaciliteiten komen op alle knooppuntstations en dat elk treinstel beschikt over wc’s, stopcontacten en internet.
Nederland moet inzetten op betrouwbare, betaalbare, comfortabele en snelle openbaarvervoersverbindingen in Europa, met directe verbindingen tussen belangrijke steden. Het vliegverkeer binnen Europa wordt daarmee teruggedrongen.
Auto
Volledig elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden moeten fiscaal aantrekkelijker worden gemaakt. In 2025 zouden er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht.
Automobilisten die weinig kilometers of buiten de spits rijden zouden minder belasting moeten betalen dan mensen die veel autokilometers maken. Een uitzondering voor deze kilometerbeprijzing zou mogen gelden voor mensen die in dunbevolkte gebieden wonen. Daar moet fors geïnvesteerd worden in beter openbaar vervoer zodat mensen minder afhankelijk worden van de auto. De nieuwe beprijzing dient gepaard te gaan met strikte privacywaarborgen.
De maximumsnelheid op autosnelwegen is vanwege de stikstofdepositie teruggebracht naar 100 km per uur: dat moet zo blijven, en op ringwegen moet die worden teruggebracht naar maximaal 80 km per uur.
In het centrum geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. In natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen in het belang van de veiligheid van mens en dier.
Gemeenten en provincies die een milieuzone instellen moeten op actieve ondersteuning kunnen rekenen. Er moet worden gewerkt aan verduurzaming van het goederenvervoer door de stad om stadsinfarcten tegen te gaan.
Luchtvaart
De uitdaging om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C vereist een sterke krimp van het vliegverkeer, zowel in Nederland als wereldwijd. Investeringen in de groei van luchthavens zijn daarom uit den boze en bovendien volledig overbodig. Een verdere groei van de luchtvaart zal het onmogelijk maken om de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs te halen.
Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, moeten worden afgeschaft. Naast het invoeren van een vliegtaks, dient de overheid alternatieven voor het vliegverkeer nadrukkelijk te stimuleren. Internationale treinverbindingen binnen Europa moeten goedkoper, sneller en comfortabeler en worden daarmee een meer aantrekkelijke keuze dan het vliegtuig.
Zie ook onze standpunten over asfalt, kilometerbeprijzing en luchtvaart.
Het standpunt Stimuleren milieuvriendelijk vervoer is onderdeel van: Vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 21 maart 2022 Schriftelijke inbreng over Fiche actieplan grensoverschrijdend treinverkeer
- 12 februari 2022 Schriftelijke inbreng over de uitvoering motie- Vestering en Van Raan over geen stikstofdepositieruimte reserveren voor de uitbreiding van Lelystad Airport
- 8 februari 2022 Schriftelijke inbreng Transportraad
- 9 december 2021 Inbreng SO Internationaal spoorvervoer
- 3 november 2021 Bijdrage Van Raan aan Begroting Infrastuctuur en Waterstaat 2022
- 24 juni 2021 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 16 juni 2021 Bijdrage Van Esch aan AO MIRT
- 8 juni 2021 Bijdrage Van Raan aan debat over duurzaam vervoer
- 3 februari 2021 Bijdrage Van Raan aan algemeen overleg over staatsdeelnemingen
- 5 januari 2021 Schriftelijke inbreng over de inwerkingtreding van de Omgevingswet
- 22 april 2022 Motie Van Raan c.s. over alleen bedrijven die passen binnen de circulaire economie gebruik laten maken van groene waterstof
- 22 april 2022 Motie Van Raan over het concessiemodel vooralsnog toepassen in de marktordening groene waterstof
- 11 april 2022 Motie Van Raan over nieuwe infrastructuur voorbereiden op de verwachte temperatuurstijging
- 11 april 2022 Motie Van Raan over bij toekomstige infrastructurele projecten altijd de variant kiezen met de grootste bijdrage aan klimaatmitigatie en -adaptatie
- 11 april 2022 Motie Van Raan over duidelijk maken dat niet iedere auto in Nederland te vervangen is door een zero-emissievariant
- 18 maart 2022 Motie Van Raan en Kröger over het delen van de aan Schiphol medegedeelde referentiesituatie met de Staten-Generaal
- 15 maart 2022 Motie Van Raan/Van Esch over minimalisatie- en informatieplicht voor zeer zorgwekkende stoffen die vrijkomen tijdens taxiën, opstijgen en landen
- 5 februari 2022 Motie Van Raan over een scenario met een krimpende luchtvaartsector in de Luchtvaartnota
- 5 februari 2022 Motie over de invloed van krimp in medewerkersaantallen bij NS op de beschikbaarheid van de beoogde dienstverlening
- 5 februari 2022 Motie over de trein als norm voor reizen tot 700 kilometer
- 12 april 2022 Vragen Van Raan over de beantwoording van de vragen over het bericht 'Zelfs milieuminister hoeft in Nederland niet elektrisch te rijden'
- 10 februari 2022 Vragen Van Raan over het bericht ‘zelfs milieuminister hoeft in Nederland niet elektrisch te rijden’
- 8 februari 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over het bericht 'Luchtvaartonderzoek houdt vliegherrie buiten beeld waarschuwt GGD'
- 24 januari 2022 Vragen Van Raan over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen die mogelijk niet door Schiphol gerapporteerd worden
- 9 december 2021 Vragen Van Raan over het schrappen van de groeidoelstelling voor de internationale luchtvaart
- 4 augustus 2021 Vragen Van Raan over het geven van ‘topprioriteit’ aan de legalisatie van de stikstofvergunning van Lelystad Airport
- 14 juli 2021 Vragen Van Raan over het bericht 'Economie groeit niet door uitbreiding Schiphol - het kost alleen maar geld'
- 16 juni 2021 Vragen Van Raan over de uitruil van geluidsruimte tussen kleine en grote luchtvaart op Groningen Airport Eelde
- 26 februari 2021 Vragen Van Esch en Van Raan over het bericht ‘Hoekstra: NS zal ‘op termijn’ minder moeten gaan rijden’
- 28 januari 2021 Vragen over reisbeperkingen