Klimaatwet 1.5 – noodzakelijke crisiswet voor het klimaat
De klimaatcrisis dient daadwerkelijk als een crisis behandeld te worden.“Our house is on fire”, aldus Greta Thunberg. Om deze brand te blussen is het nodig om de uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk te reduceren. Het doel van de Klimaatwet 1.5 is daarom dat Nederland zo snel mogelijk een zo groot mogelijke bijdrage gaat leveren aan het voorkomen van een verdere opwarming van de Aarde.
Het borgen van het realiseren van een maximale inspanning is nodig omdat de huidige Nederlandse Klimaatwet te vrijblijvend is en daarmee niet in lijn is met het 1,5°C-doel en het Parijsakkoord. In de Klimaatwet 1.5 wordt daarom een reeks instrumenten geïntroduceerd die het mogelijk maken het klimaatbeleid snel en flexibel bij te sturen. Doelstellingen worden aangescherpt en juridisch afdwingbaar. De Klimaatwet 1.5 is daarmee de wet die zorgt dat Nederland een maximale inspanning gaat leveren om het 1,5°C-doel te halen.
Het meest veilige doel – emissievrij in 2020 of eerder – hebben we al gemist. Overheden en fossiele bedrijven hebben nagelaten om tijdig te handelen naar de beschikbare kennis over klimaatverandering. Het bracht ons de huidige klimaatcrisis.
Parijsakkoord
Uit artikel 4.3 van het Parijsakkoord volgt dat de nationale klimaatinspanningen een weergave moeten zijn van de hoogst mogelijke ambitie. Ontwikkelde landen zoals Nederland dienen volgens artikel 4.4 van het Parijsakkoord bovendien de leiding te nemen in het realiseren van absolute emissiereductie. Deze verantwoordelijkheid vloeit voort uit de relatief hoge nationale uitstoot, uitstoot per inwoner, historische emissies, welvaart en organisatiegraad van Nederland.
Urgentie klimaatwet
De urgentie van het 1,5°C-doel blijkt o.a. uit het IPCC-rapport ‘Global Warming of 1.5°C’ (IPCC, 2018). Iedere tiende van een graad opwarming maakt een verschil. Het beperken van de opwarming tot 1,4°C is veiliger dan 1,5°C. Ook daarom moeten we een maximale inspanning leveren om verdere opwarming van de Aarde te voorkomen. Het 1,5°C-doel moet geïnterpreteerd worden als absolute bovengrens.
De coronacrisis liet zien dat veel landen in staat zijn om noodzakelijke maatregelen te nemen om het vuur van een crisis zo snel mogelijk te blussen. Dat is ook nodig voor de klimaatcrisis.
Voorgeschiedenis
De Partij voor de Dieren en GroenLinks dienden in 2015 een motie in waarin de regering werd verzocht om met een klimaatwet te komen. Deze motie werd verworpen.
Drie maanden later kondigden GroenLinks en de PvdA een gezamenlijke initiatiefwet aan. Gedurende het proces sloten ook de SP, D66, ChristenUnie, VVD, CDA en 50PLUS zich bij hen aan. Tijdens deze politieke onderhandelingen werden krachtige instrumenten, doelstellingen en juridische afdwingbaarheid uit het wetsvoorstel geschrapt. Zo ontstond een gat tussen enerzijds de huidige Nederlandse Klimaatwet en anderzijds de maximale inspanningen die nodig zijn om in lijn te komen met de 1,5°C-doelstelling.
Greta Thunberg zei over dit fenomeen: “The biggest danger is not inaction; the real danger is when politicians and CEOs are making it look like real action is happening, when in fact almost nothing is being done apart from clever accounting and creative PR”.
Bij de behandeling van dat wetsvoorstel heeft de Partij voor de Dieren daarom destijds 17 amendementen ingediend om de Nederlandse Klimaatwet in lijn te brengen met het 1,5°C-doel. Al deze amendementen werden verworpen.
De 17 amendementen die bij de behandeling van de huidige Nederlandse Klimaatwet werden ingediend door de Partij voor de Dieren vormen, aangepast naar recente inzichten en ontwikkelingen, de basis voor het wetsvoorstel van de Klimaatwet 1.5.
Tijdlijn
- 22 mei 2019: aankondiging
- 24 december 2020: in internetconsultatie
- 29 oktober 2021: indiening bij de Raad van State
- 21 september 2022: naar de Tweede Kamer
Het standpunt Klimaatwet 1.5 – noodzakelijke crisiswet voor het klimaat is onderdeel van: Klimaat- en milieubeleid
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 4 juli 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over de Tijdelijke wet Klimaatfonds
- 20 juni 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over het aanvullende klimaatpakket
- 30 maart 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over de Internationale Klimaatstrategie
- 14 februari 2023 Stemverklaring Van Raan over de implementatie van de Europese klimaatwet
- 2 februari 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over de implementatie van de Europese klimaatwet
- 8 december 2022 Inbreng SO Appreciatie resultaten gedragsscan beleidsprogramma Klimaat
- 30 november 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over de Klimaat- en Energieverkenning en de Klimaatnota
- 1 november 2022 Bijdrage Teunissen aan begrotingsdebat Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2023
- 13 oktober 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over de klimaattop in Sharm-el-Sheikh (COP27)
- 12 oktober 2022 Inbreng aan de wijziging van de Klimaatwet (implementie Europese Klimaatwet)
- 6 april 2023 Motie Teunissen/Van Raan over geen exportkredietverzekeringen in 2023 verstrekken tenzij de projecten voldoen aan het 1,5 gradencriterium
- 20 december 2022 Motie Akerboom over de miljarden voor CCS investeren in natuurlijke CO2-opslagen
- 20 december 2022 Motie Akerboom over de reductieplannen van de industrie in lijn brengen met het 1,5 gradenscenario
- 30 november 2022 Motie Teunissen/Van Raan over de overgangsperiode schrappen waarmee fossiele projecten een jaar langer kunnen profiteren van overheidssteun
- 30 november 2022 Motie Teunissen over intrekken van de wet om de kolencentrales verder open te draaien
- 30 november 2022 Motie Teunissen over vanaf de volgende Klimaat- en Energieverkenning in 2023 rapporteren over het overgebleven koolstofbudget van Nederland
- 22 september 2022 Motie over een aanvullend klimaatpakket waardoor het kabinetsbeleid wel in lijn is met de klimaatdoelstelling van 2030
- 12 mei 2022 Motie Van Raan over het beëindigen van schadelijke extractieve industriële activiteiten in beschermde Europese zeegebieden
- 11 mei 2022 Motie Van Raan over het beëindigen van vergunningverlening voor fossiele brandstofwinning in beschermde zeegebieden in Nederland
- 22 april 2022 Motie Van Raan/Kröger over de Indirecte Kostencompensatie ETS vanaf volgend begrotingsjaar afschaffen
- 17 augustus 2023 Vragen Teunissen over Nederlandse bilaterale investeringsakkoorden
- 20 december 2022 Vragen Van Raan over de uitwerking van de COP26-verklaring over het beëindigen van overheidssteun voor fossiele projecten in het buitenland
- 16 december 2022 Vragen Teunissen en Van Raan over de explosieve uitkomsten van het onderzoek van de Amerikaanse House Committee on Oversight and Reform naar de klimaatontwrichtende investeringsplannen van de liegende fossiele industrie
- 3 oktober 2022 Vragen Teunissen, Van Raan en Simons over het bericht ‘Nederland doet te weinig om Bonaire te beschermen tegen bedreiging klimaatverandering’
- 29 september 2022 Vragen Van Raan over mogelijke fossiele exportsteun Santos Basin Pre-Salt Pole
- 29 september 2022 Vragen Van Raan over de oproep “Nederland, stap uit het klimaatonvriendelijke Energiehandvest” en het onderhandelingsresultaat voor de modernisering van het Energy Charter Treaty
- 29 augustus 2022 Vragen Teunissen/Van Raan over het rapport ‘What is a fair emissions budget for the Netherlands?'
- 12 augustus 2022 Vragen Vestering over de ongekende droogte en de rol van de landbouw
- 15 juni 2022 Vragen Van Raan over openbaarmaking van documenten in de RWE-claimzaak
- 19 mei 2022 Vragen Van Raan over de gevolgen van het Energy Charter Treaty (ECT)
- 25 mei 2023 'Stop nu met fossiele subsidies en bespaar minstens 11 miljard'
- 1 november 2022 “De weg naar een onleefbare planeet is geplaveid met halve maatregelen”
- 21 september 2022 Partij voor de Dieren stuurt Klimaatwet 1.5 naar de Kamer
- 7 december 2021 PvdD stemt tegen Rijksbegroting die klimaat- en natuurcrisis verergert
- 29 oktober 2021 Partij voor de Dieren dient Klimaatwet 1.5 in
- 12 augustus 2021 ‘Kabinet moet radicale keuzes maken om de klimaatcrisis te bedwingen’
- 26 juli 2021 Kabinet maakt te weinig werk van groen herstel
- 12 mei 2021 Oproep: 'Rutte, kom binnen een maand met een klimaatplan'
- 14 april 2021 ‘Maak plantaardig eten de norm op Klimaattop Glasgow’
- 22 september 2020 ‘Niet terug naar het oude normaal!’