Onze geschiedenis
De Partij voor de Dieren is opgericht in oktober 2002. In die tijd draaide het kabinet een groot aantal diervriendelijke regels terug. Regels en wetten waarvoor jaren was gestreden en die slechts minimale verbeteringen met zich meebrachten werden van tafel geveegd. De grens was bereikt: een groep dierenbeschermers die maatschappelijk actief was om dierenrechten en -welzijn op de politieke en maatschappelijke agenda te krijgen, richtte de Partij voor de Dieren op.
Politici waren nauwelijks geïnteresseerd en betrokken bij dierenrechten en -welzijn en deze onderwerpen werden onvoldoende belicht door de politiek. Er moest een partij komen die dierenrechten- en welzijn tot hoofdthema maakte om écht iets te veranderen. De Partij voor de Dieren was een feit.

Op 22 november 2006 werd de Partij voor de Dieren met 2 zetels gekozen in de Tweede Kamer. Een wereldwijde primeur! Sindsdien blijft de partij groeien. Sinds 29 oktober 2025 zit de Partij voor de Dieren met 3 zetels in de Tweede Kamer. De beweging is inmiddels uitgebreid met een jongerenvereniging (PINK!) en een wetenschappelijk bureau (NGPF). Sinds 2012 is de Partij voor de Dieren ook wereldwijd actief, met de Animal Politics Foundation.