PvdD verzet zich tegen kindermarketing door chemiereus INEOS
De Partij voor de Dieren verzet zich tegen de pogingen van een van de grootste chemische bedrijven ter wereld, INEOS, om in Nederland via kindermarketing meer draagvlak te creëren voor schaliegaswinning. INEOS sponsort The Daily Mile, een initiatief om kinderen meer te laten bewegen waar inmiddels 372 Nederlandse scholen aan mee doen.
"Het is nogal tegenstrijdig dat een op zich heel lovenswaardig initiatief om kinderen meer te laten bewegen, gebruikt wordt om draagvlak te creëren voor bedrijven zoals INEOS, waarvan het winstmodel juist uitermate schadelijk uitpakt voor de toekomst van diezelfde kinderen,’’ stelt Kamerlid Lammert van Raan, die Kamervragen indiende.
Ondanks de overduidelijk extreem schadelijke effecten van schaliegaswinning op natuur en milieu, blijft INEOS-oprichter Jim Ratcliffe zich actief verzetten tegen strikte regelgeving. Het Nederlandse verbod op schaliegasboringen verloopt in 2023, hetgeen ook zou kunnen verklaren waarom INEOS nu besloot een grootschalige kindermarketingcampagne te starten.
De stichting Fossielvrij Onderwijs legt uit dat fossiele bedrijven ten tijde van klimaatverandering vaker kindermarketing inzetten om draagvlak voor hun fossiele zaak te vergroten. Met een sympathiek project kunnen de banden met de overheid worden aangehaald en krijgt de bedrijfsnaam automatisch een positieve bijklank bij ouders, docenten en kinderen. Een nationaal idool als ambassadeur (Erben Wennemars in het geval van INEOS), steun van een overheidsinstelling (het ministerie van VWS), en reclame op het Jeugdjournaal helpen de campagne en de initiator vervolgens verder.
De Partij voor de Dieren kwam vaker in het geweer tegen kindermarketing door de fossiele industrie, onder meer tegen Shell’s pogingen om middels het op jeugd gerichte ‘techniekfestival’ Generation Discover kinderen te beïnvloeden.
Wij staan voor:
Blijf op de hoogte van het laatste landelijke nieuws
Abonneer op de nieuwsbrief