Verbod op consu­men­ten­vuurwerk

Partij voor de Dieren is voor een vuurwerkverbod

Waarom willen we dat er een einde komt aan consumentenvuurwerk, waarom is dit ons standpunt en hoe willen we dit bereiken?

Vuurwerk veroorzaakt bij veel dieren angst en stress. Elke jaarwisseling lopen honderden mensen letsel op, meestal door legaal vuurwerk. Ongeveer de helft van de slachtoffers zijn toevallige voorbijgangers. Vuurwerk bevat zware metalen en andere giftige stoffen, die grond, lucht en water ernstig vervuilen. Na iedere jaarwisseling moet zo’n drie miljoen kilo extra afval worden opgeruimd. Al deze schade, overlast en vervuiling kost de samenleving ook nog eens veel geld.

De Partij voor de Dieren is voor een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten.

Tradities zijn waardevol, maar het gaat te ver als mensen of dieren eronder lijden. In het belang van dieren, natuur en milieu én onze eigen veiligheid willen we de traditie omvormen naar professionele vuurwerkshows.

De roep van de Partij voor de Dieren om een vuurwerkverbod vindt steeds meer weerklank. Ook artsen, burgemeesters, brandweer en politie pleiten al langer voor een verbod.

Het standpunt Verbod op consumentenvuurwerk is onderdeel van: Maatschappij en ethiek

Verbod op consumentenvuurwerk

Wat we hebben bereikt

• Vuurwerkvrije zones

Gelukkig zijn er in Nederland al meerdere gemeentes met vuurwerkvrije zones waar het verboden is om vuurwerk af te steken. De Partij voor de Dieren heeft dit met succes voor elkaar gekregen in Amsterdam, Almere, Arnhem, Den Haag, Gouda, Groningen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Pijnacker-Nootdorp, Rotterdam, Utrecht en Zaanstad. Apeldoorn is zelfs geheel vuurwerkvrij.

‘Vanaf volgend jaar permanent vuur­werk­verbod’

Aangescherpte vuurwerkwet van GroenLinks en PvdD klaar voor behandeling door de Tweede Kamer

Als het aan de Partij voor de Dieren en GroenLinks ligt, komt er geen jaarwisseling meer waarin particulieren zelf vuurwerk afschieten. Vuurwerk afsteken gebeurt dan alleen nog door professionals bij centraal georganiseerde vuurwerkshows. De initiatiefwet voor een vuurwerkverbod, waar partijleiders Ouwehand en Klaver aan werkten, is aangepast na advies van de Raad van State en nu klaar voor behand...

Bijdragen Moties Vragen Nieuws