Strengere regels handel en verkoop dieren

De handel in dieren en dierbenodigdheden levert veel geld op. Het aantal verkooppunten groeide de afgelopen jaren sterk. Dieren zijn niet meer alleen te koop bij dierenwinkels of fokkers, maar ook op internet. Konijnen en knaagdieren zijn nu standaard te koop bij tuincentra. Ze staan vaak op opvallende plekken in glazen kooien op ooghoogte van kinderen. En ze kosten bijna niets.

Hierdoor worden veel dieren gekocht. Zonder eerst na te denken over hoe het dier verzorgt moet worden. De Partij voor de Dieren wil de impulsieve aanschaf van dieren beperken door een verplichte bedenktijd. De verkoop op internet (o.a. Marktplaats en Facebook) en in tuincentra moet verboden worden. En dierenwinkels moeten doorverwijzen naar dierenasiels in de buurt. Wij willen dat er uiteindelijk geen dieren meer verkocht mogen worden in dierenwinkels. En dierenbeurzen moeten verdwijnen. Goede informatie over dieren moet verplicht worden. En er moet een vorm van belasting komen op de verkoop van dieren. Het geld dat daardoor beschikbaar komt, moet gebruikt worden voor de opvang en herplaatsing van dieren die zijn afgestaan.

Dumpen van gezelschapsdieren moet voorkomen worden. Vooral rond vakanties. De Partij voor de Dieren wil een Identificatie & Registratieplicht voor katten. Zoals de verplichte chip voor honden. Dit helpt eigenaren van vermiste katten terug te vinden. En het voorkomt diefstal en illegale handel.

Het standpunt Strengere regels handel en verkoop dieren is onderdeel van: Dierenrechten