Crisisaanpak voor klimaat en biodiversiteit
De biodiversiteits- en klimaatcrisis moeten we in samenhang aanpakken. De belangrijkste maatregel om deze crises te keren is het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Dit vraagt om een allesomvattende aanpak: een waarbij de biodiversiteitsmaatregelen gecombineerd worden met klimaatplannen. Door een duurzame verandering in de voedselproductie, het verminderen van ons energiegebruik en een reductie in het gebruik van grondstoffen, geven we de natuur de kans om te herstellen. Zo kunnen we genieten van meer natuur, een fijnere en schonere woonomgeving, minder uitstoot van het verkeer en de landbouw, en meer zinvolle, groene werkgelegenheid. We maken van een min-min een win-win.
• De verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn wordt ondergebracht bij een nieuw ministerie: het ministerie van Volksgezondheid, Sport en Dierenwelzijn.
• Er komt een ministerie voor Klimaat & Biodiversiteit. Dit ministerie krijgt eenzelfde status als het ministerie van Financiën: het beleid van andere ministeries wordt voortaan getoetst op duurzaamheid en brede welvaart. Het bewaakt de natuur, biodiversiteit, grondstoffen en CO2-budgetten op zo’n manier dat de natuur zich herstelt.
• Nederland levert een maximale inspanning om de opwarming van de Aarde te beperken tot een bovengrens van 1,5 graad Celsius. Uiterlijk in 2030 is Nederland klimaatneutraal. We leggen de reductiedoelstellingen vast in een nieuwe Klimaatwet: “de Klimaatwet 1.5”. De luchtvaart en de scheepvaart zijn niet langer uitgezonderd van het behalen van de klimaatdoelen.
• Wat je niet gebruikt aan energie, hoef je ook niet op te wekken. Daarom zetten we vol in op energiebesparing in de landbouw, de industrie, het vervoer en in de bebouwde omgeving. In 2030 gebruikt Nederland tenminste 50% minder energie. De transitie naar een energiezuinige samenleving levert niet alleen een besparing in kosten op, maar ook veel groene werkgelegenheid, bijvoorbeeld in de bouw, de energiesector en in het (technisch) onderwijs.
• Het aantal dieren in de veehouderij krimpt met tenminste 75%. Landbouwgronden die hierdoor vrijkomen worden teruggegeven aan de natuur en er ontstaat ruimte voor het bouwen van woningen.
• Tenminste de helft van de corona-steunfondsen wordt aan investeringen uitgegeven die ten dienste staan van natuur, milieu, klimaat en duurzame, groene werkgelegenheid.
• Er komt een eind aan de uitzonderingspositie van de fossiele industrie. De subsidie voor de fossiele industrie wordt afgeschaft. We verminderen het energiegebruik en investeren in de ontwikkeling van duurzame energiebronnen. We werken toe naar een nieuwe economie binnen de draagkracht van de Aarde.
• Er komt een verbod op verbranden van biomassa en het vergisten van mest voor de opwekking van warmte en elektriciteit. Subsidies op biomassa worden per direct afgeschaft.
• Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart. Dat betekent dat het aantal vliegbewegingen wordt verlaagd naar maximaal 300.000 per jaar in 2030.
• Maastricht Aachen Airport breidt niet verder uit. Vliegveld Twente en Lelystad Airport worden niet opengesteld voor commerciële vluchten. Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten.
• Nederland werkt actief aan het bevorderen van betaalbare, duurzame en snelle internationale treinverbindingen.
• Het Internationaal Strafhof krijgt de mogelijkheid om plegers van ecocide op persoonlijke titel te vervolgen. Ecocide is een misdaad waarbij ecosystemen verloren gaan door nalatigheid, beschadiging of vernietiging.
Zie ook onze standpunten op: vermindering uitstoot broeikasgassen, de klimaatwet en het klimaatakkoord.
Het standpunt Crisisaanpak voor klimaat en biodiversiteit is onderdeel van: Klimaat- en milieubeleid
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 20 september 2023 Bijdrage Ouwehand aan de Algemene Politieke Beschouwingen 2023
- 6 juli 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over Nationaal burgerforum klimaat- en energiebeleid
- 6 juli 2023 Inbreng verslag wetsvoorstel: Wijziging van de Wet milieubeheer (implementatie richtlijn milieuaansprakelijkheid)
- 4 juli 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over de Tijdelijke wet Klimaatfonds
- 29 juni 2023 Bijdrage Teunissen aan het debat over de Nationale Grondstoffenstrategie
- 27 juni 2023 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 26 juni 2023 Inbreng SO Voorhangprocedure besluit tot invoering van een register voor zeer zorgwekkende stoffen
- 20 juni 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over het aanvullende klimaatpakket
- 6 juni 2023 Inbreng SO Natuur
- 20 april 2023 Bijdrage Teunissen aan debat over systeemtransitie en klimaatbeleid na 2030
- 19 september 2023 Motie Vestering over mestvergisters zo snel mogelijk uitsluiten van de SDE++-subsidie
- 6 juli 2023 Motie Temmink/Teunissen over een referendum na het burgerforum niet uitsluiten
- 6 juli 2023 Motie Teunissen over de uitkomsten van het burgerforum overnemen in beleid en regelgeving
- 6 juli 2023 Motie Van Esch c.s. over onderzoeken hoe we zo snel mogelijk ‘nul uit de pijp’ van Chemours kunnen realiseren
- 5 juli 2023 Amendement Teunissen/Van Raan over het voorkomen dat de inzet van houtige biomassa gesubsidieerd kan worden vanuit het Klimaatfonds
- 4 juli 2023 Amendement Teunissen over het opnemen van biodiversiteit, volksgezondheid, de circulaire economie en een sociale en rechtvaardige klimaattransitie als toetsingscriteria
- 4 juli 2023 Amendement Teunissen over toevoeging van het verminderen van het totale energieverbruik aan de bestedingsdoelen van het Klimaatfonds
- 4 juli 2023 Motie Teunissen over in het Belastingplan 2024 een wettelijke basis creëren voor een bijdrage van grote vervuilers aan het Klimaatfonds
- 20 juni 2023 Motie Teunissen c.s. over het inzichtelijk maken van de biodiversiteitseffecten van het nieuwe klimaatpakket
- 20 juni 2023 Motie Teunissen/Van Raan over de stimulering van BECCS uit het aanvullende klimaatpakket schrappen
- 5 september 2023 Vragen Van Raan c.s. over fossiele subsidies
- 17 augustus 2023 Vragen Teunissen over Nederlandse bilaterale investeringsakkoorden
- 23 juni 2023 Vragen Van Esch over Planetary Health
- 8 juni 2023 Vragen Van Raan over biomassasubsidies die het kabinet tegen de afspraken in wil verstrekken
- 8 juni 2023 Vragen Akerboom over verboden bijengif dat via huisdieren in de natuur komt
- 5 juni 2023 Vragen Van Esch over oproep minister van staat en oud-minister om de Omgevingswet niet in te voeren en te schrappen
- 11 maart 2023 Vragen Ouwehand over het aanhoudende gebrek aan de politieke keuzes die nodig zijn om de klimaat- en natuurcrisis te bestrijden
- 20 december 2022 Vragen Van Raan over de uitwerking van de COP26-verklaring over het beëindigen van overheidssteun voor fossiele projecten in het buitenland
- 16 december 2022 Vragen Teunissen en Van Raan over de explosieve uitkomsten van het onderzoek van de Amerikaanse House Committee on Oversight and Reform naar de klimaatontwrichtende investeringsplannen van de liegende fossiele industrie
- 30 november 2022 Vragen Akerboom en Teunissen over het feit dat de mondiale biodiversiteitsdoelen alleen te behalen zijn door het hervormen van voedsel- en energiesystemen en een sterke beleidsinzet op natuurherstel en klimaatmitigatie
- 13 juli 2023 Partij voor de Dieren publiceert wetsvoorstel dat ecocide strafbaar stelt
- 8 juli 2023 Statement Esther Ouwehand naar aanleiding van de val van het kabinet
- 7 juli 2023 ‘Nul uit de pijp van Chemours’
- 25 mei 2023 'Stop nu met fossiele subsidies en bespaar minstens 11 miljard'
- 16 maart 2023 Partij voor de Dieren boekt winst bij Provinciale Staten- en waterschapsverkiezingen
- 1 november 2022 “De weg naar een onleefbare planeet is geplaveid met halve maatregelen”
- 21 september 2022 Partij voor de Dieren stuurt Klimaatwet 1.5 naar de Kamer
- 14 april 2022 Succes: importverbod op houtige biomassa uit Rusland
- 29 maart 2022 Succes: datacenter Zeewolde in de ijskast
- 26 januari 2022 'Geef het Waddengebied rechten'