Crisisaanpak voor klimaat en biodiversiteit
De biodiversiteits- en klimaatcrisis moeten we in samenhang aanpakken. De belangrijkste maatregel om deze crises te keren is het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Dit vraagt om een allesomvattende aanpak: een waarbij de biodiversiteitsmaatregelen gecombineerd worden met klimaatplannen. Door een duurzame verandering in de voedselproductie, het verminderen van ons energiegebruik en een reductie in het gebruik van grondstoffen, geven we de natuur de kans om te herstellen. Zo kunnen we genieten van meer natuur, een fijnere en schonere woonomgeving, minder uitstoot van het verkeer en de landbouw, en meer zinvolle, groene werkgelegenheid. We maken van een min-min een win-win.
• De verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn wordt ondergebracht bij een nieuw ministerie: het ministerie van Volksgezondheid, Sport en Dierenwelzijn.
• Er komt een ministerie voor Klimaat & Biodiversiteit. Dit ministerie krijgt eenzelfde status als het ministerie van Financiën: het beleid van andere ministeries wordt voortaan getoetst op duurzaamheid en brede welvaart. Het bewaakt de natuur, biodiversiteit, grondstoffen en CO2-budgetten op zo’n manier dat de natuur zich herstelt.
• Nederland levert een maximale inspanning om de opwarming van de Aarde te beperken tot een bovengrens van 1,5 graad Celsius. Uiterlijk in 2030 is Nederland klimaatneutraal. We leggen de reductiedoelstellingen vast in een nieuwe Klimaatwet: “de Klimaatwet 1.5”. De luchtvaart en de scheepvaart zijn niet langer uitgezonderd van het behalen van de klimaatdoelen.
• Wat je niet gebruikt aan energie, hoef je ook niet op te wekken. Daarom zetten we vol in op energiebesparing in de landbouw, de industrie, het vervoer en in de bebouwde omgeving. In 2030 gebruikt Nederland tenminste 50% minder energie. De transitie naar een energiezuinige samenleving levert niet alleen een besparing in kosten op, maar ook veel groene werkgelegenheid, bijvoorbeeld in de bouw, de energiesector en in het (technisch) onderwijs.
• Het aantal dieren in de veehouderij krimpt met tenminste 75%. Landbouwgronden die hierdoor vrijkomen worden teruggegeven aan de natuur en er ontstaat ruimte voor het bouwen van woningen.
• Tenminste de helft van de corona-steunfondsen wordt aan investeringen uitgegeven die ten dienste staan van natuur, milieu, klimaat en duurzame, groene werkgelegenheid.
• Er komt een eind aan de uitzonderingspositie van de fossiele industrie. De subsidie voor de fossiele industrie wordt afgeschaft. We verminderen het energiegebruik en investeren in de ontwikkeling van duurzame energiebronnen. We werken toe naar een nieuwe economie binnen de draagkracht van de Aarde.
• Er komt een verbod op verbranden van biomassa en het vergisten van mest voor de opwekking van warmte en elektriciteit. Subsidies op biomassa worden per direct afgeschaft.
• Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart. Dat betekent dat het aantal vliegbewegingen wordt verlaagd naar maximaal 300.000 per jaar in 2030.
• Maastricht Aachen Airport breidt niet verder uit. Vliegveld Twente en Lelystad Airport worden niet opengesteld voor commerciële vluchten. Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten.
• Nederland werkt actief aan het bevorderen van betaalbare, duurzame en snelle internationale treinverbindingen.
• Het Internationaal Strafhof krijgt de mogelijkheid om bedrijven of landen die zich schuldig maken aan ecocide te vervolgen. Ecocide is een misdaad waarbij ecosystemen verloren gaan door nalatigheid, beschadiging of vernietiging.
Zie ook onze standpunten op: vermindering uitstoot broeikasgassen, de klimaatwet en het klimaatakkoord.
Het standpunt Crisisaanpak voor klimaat en biodiversiteit is onderdeel van: Klimaat- en milieubeleid
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 16 juni 2022 Schriftelijke inbreng over de Milieuraad van 28 juni
- 15 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over de Voorjaarsnota 2022
- 9 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan het verantwoordingsdebat
- 9 juni 2022 Bijdrage Vestering aan debat over de Landbouw- en Visserijraad
- 17 mei 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over klimaat en energie
- 17 mei 2022 Schriftelijke inbreng over het Luchtvaartverdrag Nederland-Chili
- 17 mei 2022 Schriftelijke inbreng over de Raad Buitenlandse Zaken Ontwikkelingssamenwerking van 20 mei
- 11 mei 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over het Nederlandse conceptplan voor het coronaherstelfonds
- 11 mei 2022 Schriftelijke inbreng over de EU-Richtlijn gepaste zorgvuldigheidsverplichting voor ondernemingen
- 14 april 2022 Bijdrage Teunissen aan debat over de inzet van Nederland bij het VN-biodiversiteitsverdrag
- 12 mei 2022 Motie Van Raan over het beëindigen van schadelijke extractieve industriële activiteiten in beschermde Europese zeegebieden
- 11 mei 2022 Motie Van Raan over het beëindigen van vergunningverlening voor fossiele brandstofwinning in beschermde zeegebieden in Nederland
- 22 april 2022 Motie Van Raan/Kröger over de Indirecte Kostencompensatie ETS vanaf volgend begrotingsjaar afschaffen
- 22 april 2022 Motie Van Raan over het in 2022 niet uitkeren van de middelen die beschikbaar waren gemaakt voor de Indirecte Kostencompensatie ETS
- 22 april 2022 Motie Van Raan over in Europa pleiten voor stoppen met nieuwe olie- en gaswinning
- 20 april 2022 Motie Van Esch over in het Schone Lucht Akkoord een vooruitstrevend reductiedoel voor houtstook opnemen
- 19 april 2022 Motie Teunissen/Van Esch over het voorkomen van maladaptatie
- 9 april 2022 Motie Van Raan en Wassenberg over het zorgen voor een meer natuurinclusieve SDE++
- 9 april 2022 Motie Van Raan over het openstellen van de SDE++ voor de nieuwe categorie Energy Capture and Storage
- 9 april 2022 Motie Van Raan over uitbreiding van de nationale CO2-heffing naar andere sectoren betrekken in de besluitvorming voorafgaand aan het Belastingplan 2023
- 19 juni 2022 Vervolgvragen Van Esch en Vestering over de recreatieve plannen bij het Henschotermeer
- 17 juni 2022 Vragen Ouwehand aan de minister-president over zijn onzichtbaarheid in het maatschappelijk debat over de dringende noodzaak om de natuur te herstellen en de stikstofmaatregelen die daarvoor nodig zijn
- 15 juni 2022 Vragen Van Raan over openbaarmaking van documenten in de RWE-claimzaak
- 31 mei 2022 Vragen Van Esch en Vestering over droogte
- 19 mei 2022 Vragen Van Raan over de gevolgen van het Energy Charter Treaty (ECT)
- 17 mei 2022 Vragen Teunissen en Van Raan over de roekeloze investeringsplannen van de fossiele industrie, waarmee ze de temperatuurdoelstellingen uit het Parijsakkoord torpederen
- 3 mei 2022 Vragen Van Raan over het zelfsturend vermogen van banken in de klimaatcrisis
- 25 april 2022 Vragen Van Raan en Teunissen over de door Nederland uitgesproken steun aan diepzeemijnbouw
- 11 maart 2022 Vragen Van Raan en Simons over het meest recente IPCC-rapport in relatie tot Bonaire, Statia en Saba
- 11 februari 2022 Vragen over het bericht “Shell moet reclame over 'miljoenen schone kilometers' direct aanpassen”
- 14 april 2022 Succes: importverbod op houtige biomassa uit Rusland
- 29 maart 2022 Succes: datacenter Zeewolde in de ijskast
- 26 januari 2022 'Geef het Waddengebied rechten'
- 7 december 2021 PvdD stemt tegen Rijksbegroting die klimaat- en natuurcrisis verergert
- 29 oktober 2021 Partij voor de Dieren dient Klimaatwet 1.5 in
- 30 september 2021 Partij voor de Dieren steekt spaak in het wiel van Lelystad Airport
- 21 september 2021 ‘Kappen druist in tegen onze natuur’
- 18 september 2021 Minister probeert met list natuurvergunning voor Lelystad Airport te ritselen
- 12 augustus 2021 ‘Kabinet moet radicale keuzes maken om de klimaatcrisis te bedwingen’
- 25 juni 2021 Erken de nieuwe definitie van ecocide