Dieren en hun vacht zijn geen mode­ac­ces­soire

Onze idealen

• Nederland maakt zich sterk voor een Europees fokverbod voor dieren die gebruikt worden voor de productie van bont en dons.
  • De import en verkoop van bont en angorawol wordt verboden.
  • De import en verkoop van dons van levend geplukte en gedwangvoederde ganzen en eenden wordt verboden.
  • Zolang bontproducten nog verkocht mogen worden, is duidelijke etikettering hiervan verplicht, met informatie over de herkomst, het aantal dieren dat voor het product is gedood en de wijze waarop ze gedood zijn.
  • Ook op leren producten moet de herkomst van het leer verplicht vermeld worden. Import en verkoop van leer afkomstig van dieren die speciaal voor de leerindustrie worden gefokt, zoals krokodillen, slangen, kangoeroes en hagedissen, wordt verboden.

Bont, dons en angorawol zijn voorbeelden van overbodige producten die onaanvaardbaar en veel dierenleed veroorzaken. Het gebruik van de vacht van dieren voor mode of accessoires is daarom moreel verwerpelijk. De manier waarop dieren zoals nertsen gehouden worden voor de bontproductie is niet alleen wreed, maar vormt ook een groot risico voor de volksgezondheid door de verspreiding van infectieziekten zoals corona. Het houden van nertsen voor bont is mede dankzij de jarenlange inzet van de Partij voor de Dieren in 2021 in Nederland verboden. Dat is goed nieuws, want daarmee worden er geen dieren meer in Nederland gehouden voor de productie van bont.

Niet alleen aan bont, maar ook aan de productie van dons en verschillende soorten wol, waaronder angora- en merinowol, kleeft ernstig dierenleed. Zo wordt de vacht van angorakonijnen met geweld van het levende dier getrokken, geschoren of geknipt. Ganzen en eenden worden levend geplukt voor het verzamelen van dons. De Partij voor de Dieren wil dat er een einde komt aan iedere vorm van dierenleed voor de productie van mode: Nederland wordt dons- en bontvrij!

Het standpunt Dieren en hun vacht zijn geen modeaccessoire is onderdeel van: Dierenrechten in de grondwet

Livestream begint over

Informeer mij