Lammert van Raan
Tweede Kamerlid
Lammert (Harlingen, 1962) studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit Groningen, was docent in het voortgezet onderwijs en werkte in de internet-/telecomindustrie. Voordat hij actief werd in de Tweede Kamer, deed hij politieke ervaring op in alle niet-landelijke politieke lagen.
In het bijzonder zet hij zich in voor:
- Klimaatwet 1.5. De klimaatwet die medio 2019 met veel bombarie werd aangenomen is te slap en mist urgentie. Daarom komt de PvdD-fractie onder leiding van Lammert met de klimaatwet 1.5. Mét juridisch bindende maatregelen over CO2-reductie, zónder invloed van de fossiele- en vleesindustrie.
- Krimp en vergroening van de luchtvaart. Dat betekent minder vluchten van en naar Nederlandse vliegvelden, accijns op kerosine en een serieuze luchtvaartbelasting op passagiers- en vrachtvluchten. Lelystad Airport gaat uiteraard niet open. Lammert wil bovendien dat het kabinet werk maakt van betere internationale treinverbindingen.
- Het vergroenen van het belastingstelsel, met als actueel project de invoering van een slachttaks. Door het slachten van dieren via het belastingstelstel te belasten, worden producenten en consumenten verleid om minder vaak voor vlees en vaker voor plantaardige alternatieven te kiezen.
- Transformatie van de economie, onder andere invoering het brede welvaartsbegrip bij de beleids- en begrotingscycli, zodat er een veel beter inzicht ontstaat in hoe ons handelen in het ‘hier en nu’ gevolgen heeft voor de volgende generaties en plaatsen.
- Het strafbaar stellen van ecocide. Lammert wil dat personen die ecosystemen ernstige schade toebrengen, bij het Internationaal Strafhof vervolgd kunnen worden.
- Energietransformatie. Onlosmakelijk verbonden aan het oplossen van de klimaatcrisis is de energietransformatie. Besparing en omschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame zonne- en windenergie is de grote uitdaging van de komende tien jaar. Biomassa is niet duurzaam. Bomen kappen om ze -met subsidie- te verstoken in een vervuilende biomassacentrale moet stoppen.
- Deze dossiers hebben overlap en samenhang. Via fiscale vergroening wordt de energietransformatie gestimuleerd, maar ook eindelijk de regel dat ‘de vervuiler betaalt’ vormgegeven (met een Slachttaks of een progressieve vliegbelasting). Met de nieuwe klimaatwet 1.5 krijgt klimaatbeleid duidelijke en rechtvaardige kaders, ook voor het bedrijfsleven. Waar nationale wetgeving tekortschiet vanwege de internationale mobiliteit van bestuur, geld of belastingverdragen, speelt ecocidewetgeving een belangrijke rol als tegenkracht. Dit alles samenhangend beter gemeten door de monitor Brede Welvaart.
Woonplaats: Amsterdam
Tweede Kamerlid sinds: maart 2017
Daarvoor: duoraadslid gemeenteraad Amsterdam, lid waterschap Amstel, Gooi & Vecht, lid Provinciale Staten Noord-Holland
Dossiers: Financiën, vergroenen belastingstelsel, Infrastructuur en Waterstaat (met name Luchtvaart), Klimaatadaptatie, Energie, Economie, de Klimaatwet 1.5, de initiatiefnota inzake ecocidewetgeving, ICT en privacy
Lammert is bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 lijstduwer op de lijst van PvdD Amsterdam.
Gerelateerd
- 14 februari 2023 Stemverklaring Van Raan over de implementatie van de Europese klimaatwet
- 25 januari 2023 Bijdrage Van Raan aan debat over luchtvaart
- 14 december 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over de Energieraad van 19 december 2022
- 8 december 2022 Bijdrage Van Raan aan het commissiedebat Maritiem
- 8 december 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over waterstof, groen gas en andere energiedragers
- 7 december 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over debat over doorstroomvennootschappen (brievenbusfirma's)
- 2 december 2022 Inbreng SO End-to-endencryptie
- 1 december 2022 Inbreng SO Departementaal informatieplan van Financiën
- 30 november 2022 Bijdrage Van Raan aan begroting Infrastructuur en Waterstaat 2023
- 24 november 2022 Inbreng SO Overschrijdingskansen Handhavingspunten Schiphol
- 28 maart 2023 Motie Teunissen/Van Raan over dierenwelzijnsbeleid verplicht maken voor financiële instellingen
- 28 maart 2023 Motie Teunissen/Van Raan over meetbare doelen opnemen in verduurzamingsbeleid financiële sector
- 28 maart 2023 Motie Teunissen/Van Raan over klimaat onderdeel maken van een beheerste en integere bedrijfsvoering van financiële instellingen
- 27 maart 2023 Motie Van Esch/Van Raan over handhavend optreden zodat Chogogo aan de vergunningsvoorwaarden voldoet
- 27 maart 2023 Motie Van Esch/Van Raan over borging van de handhaving op de BES-eilanden als voorwaarde voor de invoering van het IAS-BES
- 9 februari 2023 Motie van Wassenberg/Van Raan over bij de handel in stikstofvergunningen de betrokken mestproductierechten innemen en doorhalen
- 9 februari 2023 Motie van Wassenberg/Van Raan over op de kortst mogelijke termijn grenswaarden voor zeer zorgwekkende stoffen opnemen in alle luchthavenbesluiten
- 9 februari 2023 Motie van Wassenberg/Van Raan over het voorkómen van de inzet van stikstofrechten voor een natuurvergunning door Schiphol Group
- 8 februari 2023 Motie Teunissen/Van Raan over nationaal emissiebudget in lijn met 1,5 graad
- 8 februari 2023 Motie Teunissen c.s. over doorrekening van een vlaktaks
- 29 maart 2023 Vragen Van Raan en Vestering over het groot baanonderhoud Schiphol
- 27 maart 2023 Vragen Vestering en Van Raan over dassenburchten onder en rondom het spoor
- 7 maart 2023 Vragen Van Raan over het bericht: Campaigners urge EU to rethink green investment label for aviation
- 28 februari 2023 Vragen Van Raan over het gelijkwaardigheidscriteria in de Wet Luchtvaart
- 23 februari 2023 Vragen Van Esch, Vestering en Van Raan over het bericht ‘Havermelk duurder door ‘limonadebelasting’'
- 21 februari 2023 Vragen Van Raan over de kosten tot nu toe van de arbitragezaak die Uniper tegen Nederland heeft aangespannen
- 3 februari 2023 Vragen Vestering en Van Raan over de door Schiphol en Rijkswaterstaat opgekochte ‘stikstofruimte’ ten goede laten komen aan de natuur en daarmee de Europese natuurbeschermingswet naleven
- 30 december 2022 Vragen Van Raan over het bericht ‘Geheime covid-cijfers Schiphol lagen ver boven het gemiddelde’
- 20 december 2022 Vragen Van Raan over de uitwerking van de COP26-verklaring over het beëindigen van overheidssteun voor fossiele projecten in het buitenland
- 16 december 2022 Vragen Vestering en Van Raan over de slinkse vertragingspogingen van de Raad van de Europese Unie inzake de Verordening Duurzaam gebruik pesticiden
- 23 februari 2023 Exportkredietverzekeringen zijn staatssteun voor uitbuiting
- 8 november 2022 Nederland moet behoud van fossiel energieverdrag in EU blokkeren
- 19 oktober 2022 Nederland stapt na aandringen van de PvdD uit het ECT
- 21 september 2022 Partij voor de Dieren stuurt Klimaatwet 1.5 naar de Kamer
- 14 april 2022 Succes: importverbod op houtige biomassa uit Rusland
- 12 april 2022 'Defecte laadpalen dragen niet bij aan voorbeeldfunctie'
- 4 november 2021 ‘Ruttes roep om klimaatactie blijkt toch bla bla bla’
- 3 november 2021 Elke Prinsjesdag een Klimaatprinsjesdag
- 29 oktober 2021 Partij voor de Dieren dient Klimaatwet 1.5 in
- 30 september 2021 Partij voor de Dieren steekt spaak in het wiel van Lelystad Airport