Lammert van Raan
Tweede Kamerlid
Lammert (Harlingen, 1962) studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit Groningen, was docent in het voortgezet onderwijs en werkte in de internet-/telecomindustrie. Voordat hij actief werd in de Tweede Kamer, deed hij politieke ervaring op in alle niet-landelijke politieke lagen.
In het bijzonder zet hij zich in voor:
- Klimaatwet 1.5. De klimaatwet die medio 2019 met veel bombarie werd aangenomen is te slap en mist urgentie. Daarom komt de PvdD-fractie onder leiding van Lammert met de klimaatwet 1.5. Mét juridisch bindende maatregelen over CO2-reductie, zónder invloed van de fossiele- en vleesindustrie.
- Krimp en vergroening van de luchtvaart. Dat betekent minder vluchten van en naar Nederlandse vliegvelden, accijns op kerosine en een serieuze luchtvaartbelasting op passagiers- en vrachtvluchten. Lelystad Airport gaat uiteraard niet open. Lammert wil bovendien dat het kabinet werk maakt van betere internationale treinverbindingen.
- Het vergroenen van het belastingstelsel, met als actueel project de invoering van een slachttaks. Door het slachten van dieren via het belastingstelstel te belasten, worden producenten en consumenten verleid om minder vaak voor vlees en vaker voor plantaardige alternatieven te kiezen.
- Transformatie van de economie, onder andere invoering het brede welvaartsbegrip bij de beleids- en begrotingscycli, zodat er een veel beter inzicht ontstaat in hoe ons handelen in het ‘hier en nu’ gevolgen heeft voor de volgende generaties en plaatsen.
- Het strafbaar stellen van ecocide. Lammert wil dat personen die ecosystemen ernstige schade toebrengen, bij het Internationaal Strafhof vervolgd kunnen worden.
- Energietransformatie. Onlosmakelijk verbonden aan het oplossen van de klimaatcrisis is de energietransformatie. Besparing en omschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame zonne- en windenergie is de grote uitdaging van de komende tien jaar. Biomassa is niet duurzaam. Bomen kappen om ze -met subsidie- te verstoken in een vervuilende biomassacentrale moet stoppen.
- Deze dossiers hebben overlap en samenhang. Via fiscale vergroening wordt de energietransformatie gestimuleerd, maar ook eindelijk de regel dat ‘de vervuiler betaalt’ vormgegeven (met een Slachttaks of een progressieve vliegbelasting). Met de nieuwe klimaatwet 1.5 krijgt klimaatbeleid duidelijke en rechtvaardige kaders, ook voor het bedrijfsleven. Waar nationale wetgeving tekortschiet vanwege de internationale mobiliteit van bestuur, geld of belastingverdragen, speelt ecocidewetgeving een belangrijke rol als tegenkracht. Dit alles samenhangend beter gemeten door de monitor Brede Welvaart.
Woonplaats: Amsterdam
Tweede Kamerlid sinds: maart 2017
Daarvoor: duoraadslid gemeenteraad Amsterdam, lid waterschap Amstel, Gooi & Vecht, lid Provinciale Staten Noord-Holland
Dossiers: Financiën, vergroenen belastingstelsel, Infrastructuur en Waterstaat (met name Luchtvaart), Klimaatadaptatie, Energie, Economie, de Klimaatwet 1.5, de initiatiefnota inzake ecocidewetgeving, ICT en privacy
Lammert is bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 lijstduwer op de lijst van PvdD Amsterdam.
Gerelateerd
- 22 juli 2022 Schriftelijke inbreng over het noodplan 'Save Gas for a Safe Winter' van de Europese Commissie
- 7 juli 2022 Schriftelijke inbreng over Appreciatie REPowerEU
- 7 juli 2022 Schriftelijke inbreng over staatsdeelnemingen
- 7 juli 2022 Bijdrage Van Raan aan Jaarverslag en slotwet Koninkrijksrelates en het BES-fonds over 2021
- 5 juli 2022 Bijdrage Van Raan aan het commissiedebat Maritiem
- 30 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan hoofdlijnendebat Digitale Zaken
- 30 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over financiële markten
- 16 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over verduurzaming van de luchtvaart
- 15 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan debat over de Voorjaarsnota 2022
- 9 juni 2022 Bijdrage Van Raan aan het verantwoordingsdebat
- 7 juli 2022 Motie Kröger/Van Raan over RTHA mededelen dat een door de omgeving gedragen proces een voorwaarde is voor besluiten over de toekomst van de luchthaven
- 7 juli 2022 Motie Van Raan over op zijn minst voorkomen dat genoemde luchthavens meer vluchten uit gaan voeren of vluchten overnemen van Schiphol
- 7 juli 2022 Motie Kröger/Van Raan over onderzoeken hoe frequent flyerprogramma’s kunnen worden verboden, dan wel extra belast of anderszins effectief worden ontmoedigd
- 7 juli 2022 Motie Van Raan/Kröger over de Kamer uitgebreid informeren over de aanleg van de Polderbaan
- 7 juli 2022 Motie Van Raan/Kröger over op korte termijn met concreet beleid te komen om de niet-CO2 effecten van de luchtvaart terug te dringen
- 4 juli 2022 Motie Van Raan c.s. over uitspreken dat de gezaghebber in vergunningverleningen en bestemmingsplanwijzigingen daadwerkelijk een neutrale rol heeft
- 4 juli 2022 Motie Van Raan/Simons over voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba in 2023 een aan Europees Nederland gelijkwaardig sociaal minimum invoeren
- 4 juli 2022 Motie Van Raan/Simons over Plantage Bolivia terugkopen om de unieke natuur voor de toekomstige generaties te behouden
- 30 juni 2022 Motie Van Raan over end-to-end encryptie in stand houden en Europese voorstellen die dat onmogelijk maken niet steunen
- 30 juni 2022 Motie Van Raan over bij het uitwerken van de digitaliseringsplannen ook de klimaatimpact in kaart te brengen en deze te delen met de Kamer
- 2 augustus 2022 Vragen Van Raan over het aantal toegenomen vluchten op Rotterdam The Haque Airport (RTHA)
- 1 augustus 2022 Vragen Van Raan/Van Esch over het bericht ‘Nieuwe milieunormen voor Tata laten op zich wachten door Europese stroperigheid’
- 15 juli 2022 Vragen Van Raan, Vestering en Teunissen over investeringen in de intensieve veehouderij door ABP
- 30 juni 2022 Vragen Van Raan en Van Esch over het bericht dat autofabrikanten alleen nog grote auto’s willen bouwen
- 21 juni 2022 Vragen Teunissen en Van Raan over het Bescherm- en Herstelplan Gas
- 15 juni 2022 Vragen Van Raan over openbaarmaking van documenten in de RWE-claimzaak
- 19 mei 2022 Vragen Van Raan over de gevolgen van het Energy Charter Treaty (ECT)
- 19 mei 2022 Vragen Van Raan, Van Esch en Vestering over de mogelijke bouw van huizen ten kosten van waardevolle natuur op Bonaire
- 17 mei 2022 Vragen Teunissen en Van Raan over de roekeloze investeringsplannen van de fossiele industrie, waarmee ze de temperatuurdoelstellingen uit het Parijsakkoord torpederen
- 11 mei 2022 Vragen Van Raan over grootschalige vervuiling van oceaan en atmosfeer door scheepvaart
- 14 april 2022 Succes: importverbod op houtige biomassa uit Rusland
- 12 april 2022 'Defecte laadpalen dragen niet bij aan voorbeeldfunctie'
- 4 november 2021 ‘Ruttes roep om klimaatactie blijkt toch bla bla bla’
- 3 november 2021 Elke Prinsjesdag een Klimaatprinsjesdag
- 29 oktober 2021 Partij voor de Dieren dient Klimaatwet 1.5 in
- 30 september 2021 Partij voor de Dieren steekt spaak in het wiel van Lelystad Airport
- 18 september 2021 Minister probeert met list natuurvergunning voor Lelystad Airport te ritselen
- 12 augustus 2021 ‘Kabinet moet radicale keuzes maken om de klimaatcrisis te bedwingen’
- 26 juli 2021 Kabinet maakt te weinig werk van groen herstel
- 13 juli 2021 Succesvolle afsluiting parlementaire jaar